KULT

Emma Stone maga Az átok – fájdalmas nézni az emberi kihasználás legdurvább történetét

Az átok egy kacifántos cím. Aki egy jó kis horrorsorozatra számít, az bizony csalódni fog. Vagyis nem feltétlenül. Komplikált a kérdés, hogy mi is ez a lázálom, amit a SkyShowtime előad nekünk. A Ford Fairlane kalandjaiban van egy idézet egy bizonyos sajtreszelőről, ez is hasonló érzés: érdekes, de leginkább fájdalmas.


Mert Az átok nem egyszerű sorozat. Nem csak az értelmezése bonyolult, hogy mit is látunk a képernyőn, de élvezni is borzasztó nehéz, mert kell hozzá egy alaphangulat. Aki ismeri a kellemetlen humort, vagy az angol kifejezést a „cringe”-et, az tudja mire gondolok.

Amikor valami annyira ciki, kellemetlen és rossz, hogy egyszerűen csak nevetni tudunk rajta.

Az átok ennek az életérzésnek a megtestesülése, olyan nézni a sorozatot, mint amikor leszedik az ember fogkövét. Feszengünk a székben, amikor meghalljuk a gép hangját, összerezzenünk és szorongunk. A végén a fogaink furcsák, letisztultak, élesek és simák. A kellemetlen érzést felváltja egy szokatlan, furcsa állapot.

Nos, Az átok pont ilyen. Már itt, az elején le kell szögezni, ez a sorozat nem mindenkinek való.

Teljesen érthető, hogy emiatt a rottentomatoes.com-on, ami a nézői és kritikusi pontszámokat összesíti, a sorozat jelenleg egészen magas, 90% feletti kritikai, és viszonylag alacsony, 30% környékén lévő nézői értékeléssel bír. Ennyire megosztó eredmény nagyon ritkán jön ki. Általában ennek valami politikai, vagy világnézet béli okai vannak, de jelen esetben nem ez a helyzet.

Hiába szatirikus és nagyon erősen reflektál mindennapos kérdésekre, nem emiatt ennyire megosztó, és nehezen nézhető Az átok.

A sorozat készítői egyben a főszereplői is, Benny Safdie és Nathan Fielder. Mindketten írók és színészek, de komikusi vénával is rendelkeznek, ők írták a teljes forgatókönyvet, és Fielder rendezte is az összes részt.

A történet szerint főszereplő párosunk, a viszonylag friss házas Whitney (Emma Stone) és Asher (Nathan Fielder), egy házfelújító reality műsort szeretnének készíteni egy városnegyedről, amiben jelentős ingatlanérdekeltségük van. Az a céljuk, hogy értékesítsék az Új-Mexikói Española területen lévő házaikat. Annyira nem árulja el a titkot a forgatókönyv, hogy még öt rész alatt se derült ki teljesen, hogy ők tényleg nem gondolják gonosznak a módszereiket a területszerzés-értékesítés kérdéskörében, vagy csak ennyire elvakultak, és hisznek a saját hazugságaiknak.

Olyan alantas módszerekkel próbálják felverni az ingatlanjaik árát, hogy munkahelyet teremtenek, melyekről tudják, hogy ideiglenesek, és mégis lelkesítenek embereket.

Vagy egy rákbetegségben szenvedő öreg néni unokájának ígérnek hosszútávú munkát, majd az egészet egy valóságshow-szerű műsorban próbálják eladni. Ennek a shownak a producere és rendezője Dougie (Benny Safdie, a másik alkotó), a harmadik fontos karakter. Hozzá is fűződnek majd emlékezetes pillanatok, de nem fogom részletezni.

Hogyan lehetne leírni spoilerek nélkül miért rossz nézni Az átokot? Az előzetesben is szerepel az a rész, amikor a főszereplőnk a show kedvéért pénzt ad egy parkolóban üdítőket áruló kislánynak. De csak 100 dolláros van nála és annyira fösvény és zsugori, hogy visszakéri a lánytól a pénzt.

Ezt a nagyon kellemetlen és hosszú jelenetet kijátsszák 100%-ig, csúcsra pörgetve ezzel a kellemetlenségeket,

majd azzal tetőzik, hogy megpróbál levenni pénzt egy ATM-ben, hogy kevesebbet tudjon fizetni a lánynak. Ámde a felvételért %-ot kell fizetni a banknak, amit nem akar, és még sorolhatnám, miért húsbavágóan cinikus a jelenet, hogyan folytatódik, de nem teszem, mert mindig van lejjebb...

Az egész széria ilyen – az első 5 rész alapján, ami eddig megjelent. Az igazi átok maga a két karakter személye (és persze a valóságban hozzájuk hasonló egyedek) az emberiségre nézve. Emma Stone zseniális a gazdag családból származó influenszer-kezdeményként, aki mindenképpen azt a képet próbálja festeni magáról, hogy ő a jó és filantróp személy, miközben férjét uralja és Kareneket megszégyenítő fénysebességgel háborodik fel mindenki helyett mindenen.

A férjét alakító Nathan Fielder is hihetetlen jó a kényelmetlen, emberi söpredék, mazochista, papucs, kirakatférj szerepében, aki az após pénzén próbál felkapaszkodni a felsőbb körökhöz, és mint megtudjuk korábbi munkái alapján, ha kell, akár emberek életén át is, de eléri a céljait.

A karakter megtestesítője a „kispénisz” energiának, aki bármit megtesz, hogy bizonyítsa, hogy ő ér valamit. Mi ez, ha nem igazi egzisztenciális, 21. századi horror, fekete humorral fűszerezve? Ezek az emberek piócaként tapadnak rá a társadalomra és szívják mindenki vérét, miközben nekik minden megadatott születési jogon.

Aki kedveli Eric André vagy Tim Robinson munkásságát, az tudja milyen típusú humorra számítson. Annyiban más Az átok, hogy átitatták hatalmas mennyiségű sötét cinizmussal, és annyira húzzák a kellemetlen helyzeteket, hogy igazi csattanó híján azon fogunk mosolyogni, hogy ilyen lehetséges?! Ennyire aljas emberek boldogulnak az életben és sokkal jobban, mint azok, akik megérdemelnék? Márpedig igen, egyszerre szatirikus túlzás és teljesen valós a helyzet, amit lefest Az átok.

Nem viccelek, sorolhatnám az abszurdabbnál, abszurdabb jeleneteket, amik sorra követik egymást. Az egészet egy dokumentarista stílus kíséri, ami még hihetőbbé teszik a helyzeteket.

Nem tudom azt írni, hogy aki kedveli ezt a stílust, az próbálja ki, mert ilyet még nem nagyon láttam. Lehetetlen egy zsánerbe vagy stílusba beskatulyázni a sorozatot. Annyira húsbavágóan kellemetlen és gonosz néha, hogy csak az próbálkozzon vele, aki nyitott az újdonságokra.

Egyértelműen 18+-os korhatár, nem is értem a SkyShowtime-os 12-est, sokszor rossz nézni a szenvedést, nem az erőszakossága, hanem a témája miatt – és persze egy pár apró péniszt is láthatunk. Direkt formabontó, ugyanakkor részletgazdag, árnyalt, ámde az eltúlzott. Az álnok főszereplőkről szóló forgatókönyv felforgatja a nézői elvárásokat, sosem az történik, amire az ember számítana. Kicsit olyan érzésem volt, mintha egy David Lynch-művet néznék, de annál azért jóval könnyebben befogadható és viccesebb.

Emma Stone 2024-ben nem kevés díjat fog bezsebelni a Yorgos Lanthimos-féle Poor Things mellett ezzel a szerepével is.

Csak azok próbálják meg Az átokot, akik nyitottak a szokatlan dolgokra. Másnak nem merem ajánlani. Én magam is szenvedtem rajta néha, de végül megérte. Bármennyire is rossz érzés nézni, az alkotók megérdemlik a nézettséget – pedig a pár példával, amit felhoztam, csak kapargattam Az átok felszínét. A sorozat első öt része megtekinthető a SkyShowtime streaming szolgáltató kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: