JÖVŐ
A Rovatból

Az újgenerációs elektromos autóknak már 1000 kilométeres hatótáv sem okoz majd gondot

Elképesztően fontos lett az embereknek az EV-k hatótávja, és ez egyre jobb válaszokat követel a gyártóktól, ha életben akarják tartani az elektromos átállás reményét.


Döbbenetes tempóban növekszik az elektromos autók hatótávja, amire nagyon nagy szükség is van ahhoz, hogy a gyártók megfeleljenek a vevők igényeinek – márpedig ők a belső égésű motorral üzemelő járművek teljesítményéhez mérik az EV-ket, és ha azok nem legalább olyan jók (sőt, inkább jobbak), akkor kevésbé hajlandóak váltani. A töltőinfrastruktúra lassú terjedésén túl felmerülő legfontosabb visszatartó erő a benzin- vagy dízelüzemű járművekhez képest rövidebb hatótáv. A gyártók elsősorban ennek az elvárásnak próbálnak megfelelni, és a hatótávverseny két legfrissebb, egy feltöltéssel már 1000 kilométert vagy még többet futó példája egy amerikai és egy európai koncepcióautó.

A McKinsey Center for Future Mobility egy 2024-es tanulmányában mutatta ki, hogy a potenciális vásárlók egyre nagyobb elvárásokat fogalmaznak meg az elektromos autók hatótávjával kapcsolatban. Az átlagos igény jelenleg meghaladja az 500 kilométert, de az amerikai válaszadók 40 százaléka egy feltöltéssel legalább 640 kilométeres hatótávot szeretne kapni, hogy úgy érezze, megéri elektromos autóra váltani. Mivel ez az eredmény jelentős növekedést jelez a 2021-ben mért adatokhoz képest, teljesen egyértelmű, hogy a gyártóknak komoly erőket kell mozgósítani a hatótáv és az akkumulátorok fejlesztése érdekében, ha igazi tömegcikké akarják tenni az EV-ket.

Európában szintén készültek hatótávval kapcsolatos felmérések, és ezek a kutatások hasonló eredményekre jutottak. A Deloitte 2023-as, EMEA (Európa, Közel -Kelet és Afrika területe) országokban végzett kutatása szerint például az európai vásárlók túlnyomó többsége 400 kilométer alatt nem veszi fontolóra EV vásárlását, sőt, a legtöbben – a legmagasabb arányban Németországban (30%), Belgiumban (33%), Franciaországban (37%) és Ausztriában (38%) – minimum 600 kilométeres hatótávval érnék csak be. A kutatás szerint ez a kérdés a fejlett töltőinfrastruktúrával rendelkező skandináv országokat (Norvégia és Svédország) leszámítva a legfontosabb szempont lett az öreg kontinensen, ami befolyásolja az EV-k vásárlását – olyannyira, hogy ennek mérlegelése előzi az árszínvonalat és a töltési lehetőségeket​ is.

Az eredmények rámutatnak, hogy az autógyártóknak nemcsak a töltőinfrastruktúra fejlesztésére kell összpontosítaniuk, hanem a hatótáv gyors iramú növelésére is, ha azt akarják, hogy az elektromos autók szélesebb körben elterjedjenek.

Fontos megjegyezni: Magyarországon egy harmadik szempont tűnik a legfontosabbnak EV-vásárlás előtt, és ez nem más, mint a vételár. A jelenség nem szokatlan az olyan árérzékeny piacokon, mint a hazai, viszont nálunk töltőállomásból is jóval kevesebb van, mint a fentebb írt országokban, ami ugyancsak bizonytalanságot vált ki a potenciális vevők körében. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány 2024 szeptemberében kimutatta, hogy 3566 töltőponttal csak a 13. helyen állunk az EU-ban, mert kb. 20,5 autó jut egy-egy állomásra – ami elég sok. És minél ritkábbak a töltők, annál jobban aggaszthatja a felhasználókat az EV-jük hatótávja. Talán éppen ezért alkotta meg az internet népe itthon a „hatótávpara” kifejezést, ami az online forgalmat figyelő SentiOne szerint az egyik leggyakrabban használt kifejezés az elektromos autózásról szóló diskurzusokban.

A jelenleg legnagyobb hatótávval rendelkező öt autó, független mérések eredményei alapján:

  • Lucid Air Pure: 883 kilométer
  • Volkswagen ID.7 Pro S: 701 kilométer
  • Tesla Model 3 Long Range: akár 701 kilométer
  • Tesla Model S Dual-Motor AWD: 652 kilométer
  • Mercedes-Benz EQS 450+: 597 kilométer

A hatótávverseny legújabb bajnoka

A hatótávval kapcsolatos fenntartásokat persze nem akarják válasz nélkül hagyni az autógyártók és az új etalonokra törekvő innovátorok. Egy San Diegó-i startup, az Aptera Motors például új fejezetet is nyithat az elektromos járművek piacán az első sorozatgyártásra szánt napelemes autójával, ami komoly rekorddöntögető lehet. Friss fejlesztésük, a „PI2” sikeresen teljesítette az első tesztvezetést, valós körülmények között, és az autó legnagyobb ígérete, hogy akár 1.600 kilométeres hatótávot is elér majd, miközben jelentős részben napenergiával működik.

Az Aptera szerint az egyedi kialakítás és technológia teszi lehetővé, hogy a PI2 hagyományos töltés nélkül, akár teljesen ingyen üzemeljen – persze a körülmények és a felhasználás függvényében.

A háromkerekű kisautó karosszériájába integrált napelemek napi 40 kilométernyi „ingyenes” hatótávot biztosíthatnak, ami éves szinten akár 11.000 kilométert jelenthet, és sokan ennél többet el sem várnak egy városi rohangálóstól. Steve Fambro, a vállalat társalapítója szerint a sorozatgyártás előtt álló kocsi végre „valódi előrelépés egy olyan jármű megvalósítása felé, ami újradefiniálja a hatékonyságot, a fenntarthatóságot és az energiafüggetlenséget”.

A PI2 újszerű, „Body in Carbon” néven emlegetett gyártástechnológiával készülő kompozit karosszériaszerkezete mindössze hat fő elemből áll, és minden kereket külön-külön elektromos motor hajt. A hatékonyságát az aerodinamikája növeli, azáltal, hogy jóval kevesebb energiát használ fel, mint a hagyományos elektromos vagy hibrid autók. A jármű kulcsfontosságú újítása még az Aptera saját fejlesztésű akkumulátora, amit a Vitesco Technologies EMR3 hajtásláncával kombináltak. Ez a megoldás biztosítja a jármű hatékony működését. Az akkumulátor többféle méretben lesz elérhető és a legnagyobb változat az ígéretek szerint 1600 kilométerre is elviszi majd az utasokat – írja a New Atlas riportja. Az Aptera szerint a napelemes panelek cserélhetők és továbbfejleszthetők lesznek, ezzel biztosítható a jármű hosszú távú fenntarthatósága. Amennyiben az időjárás nem teszi lehetővé a napenergia hasznosítását, a PI2 akkumulátora persze hagyományos módon is tölthető majd.

A nemrég végrehajtott, sikeres tesztvezetés egy átfogó kísérletsorozat első lépése. A következő szakaszban a járművet nagysebességű pályán fogják tesztelni, hogy ellenőrizzék az alapvető teljesítményjellemzőit, például az energiafelhasználás hatékonyságát, a napelemes töltési arányokat és az akkumulátorok hatótávját.

A Renault is piacra léphet eddigi legfenntarthatóbb, 1000 kilométerre képes EV-jével

A Renault új koncepcióautója, az Emblème szintén teljesen új irányt mutat az autóipar fenntarthatósági törekvéseiben. A személyautó várhatóan csak 5,5 tonna szén-dioxidot bocsát majd ki a teljes élettartama során – ami a tizede egy átlagos benzines autó 55 tonnás kibocsátásának. Az idei Párizsi Autószalonon bemutatott kocsi a gyártó szerint része annak a tervnek, hogy a cég járművei 2050-re világszerte karbonsemlegessé váljanak.

A dekarbonizáció egyetlen elemét sem lehet elszigetelten kezelni. Egy jármű esetében ez azt jelenti, hogy teljes életciklusára (’a bölcsőtől a sírig’) figyelni kell, az öko-dizájntól kezdve az erőforrások kiválasztásán, a gyártáson és a használaton át az életciklus végéig

fogalmaz az Emblème-ről szóló közleményben a Renault. Az új modell hátsó hajtáslánca az elektromos és hidrogénenergia kombinációját használja az alacsony szén-dioxid-kibocsátású vezetéshez. A 215 lóerős motor egy 40 kWh-s akkumulátorral működik, amit regeneratív fékezés és tetőre szerelt napelemek is töltenek a hagyományos hálózati táplálás kiegészítéseként. Hosszabb utakon a rendszer hidrogén-üzemanyagcellára vált, ami gyorsabb tankolást és nagyobb, egy feltöltéssel akár 1000 kilométeres hatótávot biztosít.

A Renault azt állítja, hogy az Emblème az egyik legfenntarthatóbb jármű, amelyet valaha terveztek. Összehasonlításképpen: a Renault Mégane E-Tech Electric az élettartama alatt 26,4 tonna szén-dioxidot bocsát ki, ami ugyan még mindig kevesebb, mint a fele egy benzines Captur emissziójának, viszont bő ötszöröse az Emblème okozta környezetterhelésnek. Luca de Meo vezérigazgató szerint a kocsi már önmagában ezért igazi „mestermű” – ami viszont nem csak a hidrogén-elektromos üzemelésnek köszönhető, hanem az anyaghasználatnak is.

Az Emblème 70 százalékkal csökkenti az alkatrészek karbonlábnyomát, beleértve az acélt, az alumíniumot, a műanyagokat, az elektronikát és a gumikat.

A Renault bizalomgerjesztő projektje azt mutatja, hogy az autóipar számára nemcsak technológiai, hanem fenntarthatósági szempontból is létezik járható út egy olyan jövőbe, amelyben a gyártók teljes élettartamra vonatkozóan felelősséget vállalnak a termékük karbonkibocsátásáért, és teszik ezt olyan módon, hogy a vásárlók kifinomultabb igényeire is választ adnak. Ha ez trenddé válik, akkor fontos lépések történnek a fenntarthatóbb autózás felé, és – a töltőinfrastruktúra felzárkózásával – a vevőknek már szinte csak a vételár lesz fontos. Ami egyébként hálás helyzetet teremt, hiszen idővel, ahogy a világ egyre több országa tűzi ki a végső határidőt, amikortól újonnan már nem lehet benzin- és dízelüzemű kocsikat üzembe helyezni, komoly felfutásnak indul az elektromos autók gyártása. És minél kihasználtabb egy EV-ket termelő autógyár kapacitása, annál kisebb lesz az egy-egy kocsira jutó bekerülési költség, így végeredményben egyre alacsonyabb áron férünk majd hozzá tényleg fenntartható elektromos, vagy hidrogén-elektromos autókhoz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Már öt kupaknyi műanyag van az emberi agyban - a tudósok most ennek a drámai felfedezésnek a hatását próbálják felmérni
Nyolc év alatt 50%-kal nőtt az agymintákban talált mikroműanyagok mennyisége, áll a Nature Medicine című folyóiratban megjelent tanulmányban. De találtak már mikroműanyagot a méhlepényben, a herékben, az anyatejben és a babák szervezetében is.


Eddig kevesen vették komolyan azt a kockázatot, hogy a mikroműanyagok az agyszövetekig is eljuthatnak, mert úgy gondolták, hogy a szemcsék túl nagyok hozzá. Az Új-Mexikói Egyetem kutatói bebizonyították, hogy ez nem igaz, sőt, riasztóan magas koncentrációban találtak mikroműanyag-szennyeződést az emberi agyban, ami mostanra sokkal fertőzöttebb lehet, mint bármelyik másik szervünk. Ha ez önmagában nem lenne elég nagy baj: az amerikai tudósok arra jutottak, hogy a környezetvédelmi törekvések ellenére növekvő tendenciáról van szó. 

A mikroműanyagok, vagyis elhasználódott polimerek apró darabkái az általunk vásárolt termékek, és főleg a csomagolások révén mostanra mindenhol jelen vannak, a levegőtől a vízen át a talajig. Az elmúlt fél évszázadban az emberi test számos részében is megjelentek.

Tavalyi tanulmányok kimutatták, hogy jelen vannak az emberi herékben és a méhlepényben. Más tudósok a vérben, a spermában, az anyatejben és még a babák első székletében is találtak belőle.

Egy februári tanulmány szerint ráadásul a koraszülött babák méhlepénye több mikroműanyagot tartalmazott, mint a nem koraszülött csecsemőké, annak ellenére, hogy kevesebb idejük volt a részecskék felhalmozódására.

Az Új-Mexikói Egyetem kutatói pedig megállapították, hogy az emberi agyban lévő mikroműanyag-felhalmozódás az elmúlt nyolc évben a másfélszeresére emelkedett.

A mikroműanyagok átlagos koncentrációja az általuk vizsgált 24 emberi agyban 5000 mikrogramm/gramm volt. Ez körülbelül hét gramm műanyag agyanként – annyi, mint egy eldobható kanál vagy körülbelül öt vizespalack kupakja

- mondta a kutatást vezető Dr. Matthew Campen a New York Times-nak.

„Ez teljesen új helyzetet teremt: sok műanyagdarab jóval kisebb, mint korábban hittük. A vírusok méretének két-háromszorosát érik csak el, tehát nanométeres nagyságrendűek” - mutatott rá a kutatást vezető toxikológus. Ez azt jelenti, hogy a körülbelül 400-szor kisebbek, mint egy hajszál szélessége.

Dr. Campen hozzáfűzte: az agyban megfigyelt felhalmozódás üteme jól tükrözi a műanyaghulladék mennyiségének globális növekedését, és a tanulmányban leírt eredmények okkal kelthetnek riadalmat világszerte. Bár az még nem világos, hogy ez a műanyagmennyiség milyen hatással van az emberi egészségre.

Az is kiderült, hogy a demenciával diagnosztizált emberek agyszövete akár tízszer több műanyagot is tartalmazhat, mint másoké. Bár a tudós úgy gondolja, egyértelmű az összefüggés, ez a kutatás egyelőre nem tudta bizonyítani, hogy a műanyagok magasabb szintje váltja ki a betegség tüneteit. Lehetséges, hogy a mikroműanyagok nem okozzák a demenciát, hanem az állapotromlás fokozódása miatt halmozódnak fel. Ezeknek az agyaknak ugyanis porózusabb a vér-agy gátja, és kevésbé képesek kiüríteni a méreganyagokat.

Azt is vizsgálják, hogy a felhalmozódó mikroműanyagoknak van-e szerepük a Parkinson-kór vagy a memóriavesztés kialakulásában.

Formabontó módszerrel mérték a mikroműanyagok mennyiségét az agyban

A kutatás egy olyan új módszerre épült, amelyet az egyetem kutatói fejlesztettek ki a szövetekben található mikroműanyagok meghatározására és mennyiségi elemzésére. Ezt a módszert már korábban is használták méhlepényekben, valamint emberek és kutyák heréjében lévő műanyagok vizsgálatára.

A mostani kutatás során az Új-Mexikói Orvosi Hivataltól kapott agyszövet-mintákat elemezték, hiszen a törvény szerint ezeket hét évig kell megőrizni, vagyis ideálisak arra, hogy felvázolják belőlük az utóbbi időszak tendenciáit. A régebbo - egytől egyig az agy homloklebenyéből származó - minták 2016-ból származtak, és ezeket hasonlították össze 2024-es mintákkal.

A kutatók kémiai oldószerbe helyezték a szöveteket, így egyfajta pépet hoztak létre, amiből centrifugával kiszűrték az oldhatatlan műanyagokat tartalmazó üledéket. Ezt pirolízises eljárással 600 Celsius-fokra hevítették, majd felfogták a műanyagok égése során keletkező gázokat. A polimerekből származó ionokat végül szétválasztották és tömegspektrométerrel azonosították.

A módszer 12 különböző polimert mutatott ki és mért meg az emberi agyszövetekben. Megállapították, hogy ezek többsége polietilén, amit széles körben használnak csomagolóanyagok, palackok és poharak gyártására.

A kutatócsoport transzmissziós elektronmikroszkóppal is megvizsgálta azokat a szövetmintákat, amelyekben magas polimerkoncentrációt találtak. Kiderült, hogy éles műanyag szilánkok csoportosulásairól van szó, amelyek mérete nem haladja meg a 200 nanométert – tehát alig nagyobbak a vírusoknál. Ennyire apró részecskék már át tudnak jutni a vér-agy gáton, vagyis azon a testünkben lévő védőkapun, ami éppen a nem kívánatos anyagok agyba jutását hivatott megakadályozni.

Egyértelműen aggasztó a helyzet, de még sok a kérdőjel

Campen elismerte: egyelőre nem világos, hogy a mikroműanyagok miként kerülnek az agyba, és azt sem tudni, milyen hatást váltanak ki. Mindeközben viszont a különböző plasztikokat biológiailag közömbös anyagnak tartják, ezért orvosi alkalmazásokban – például stentek és műízületek gyártásánál – is használják őket.

„Felmerülhet, hogy a műanyagok akadályozzák a kapillárisokban a véráramlást, esetleg megzavarják az agyban az axonok (az idegsejtek sajátos szerkezetű, leghosszabb nyúlványai) közötti kapcsolatokat. Elképzelhető továbbá, hogy a mikroműanyagok elősegítik a demenciához köthető fehérjehalmozódást” - sorolta a lehetőségeket.

A toxikológus úgy véli, a mikroműanyagok nagy része az élelmiszereken keresztül jut be az emberi szervezetbe, különösen a húsok révén, ami az ipari húsfeldolgozás módszereire, valamint arra vezethető vissza, hogy a műanyagok növekvő koncentrációban vannak jelen a táplálékláncban.

„Mivel a mezőgazdasági területeket műanyaggal szennyezett vízzel öntözzük, feltételezzük, hogy a műanyagok ott halmozódnak fel. Ezeket a növényeket etetjük meg az állatokkal, majd az állati trágyát visszajuttatjuk a földekre, így egyfajta önmagát erősítő folyamat alakul ki”

- vezette le Campen. A most felfedezett mikroműanyagok az 1960-as évekből származhatnak, vagyis évtizedekig tarthat, mire a műanyagok ennyire apró darabokra bomlanak és bekerülnek az emberi szervezetbe.

A toxikológus szerint az új eredmények globális egészségügyi fenyegetést jelentenek, de a fogyasztókat nehéz motiválni, hiszen a mikroszkopikus méretű szennyeződések nem keltenek elég nagy riadalmat.

A tűzzel játszunk, és ez beláthatatlan következményekkel járhat

A műanyaggyártás továbbra is zavartalanul folyik világszerte. Ha még ma leállítanák, akkor is évtizedeket venne igénybe a meglévő polimerek lebomlása mikroszkopikus részecskékké, így a mikroműanyagok és nanoműanyagok koncentrációja az elkövetkező években bizonyára tovább emelkedik majd - mind a környezetben, mind pedig a táplálékláncban.

Ironikus, hogy a műanyagok kifejlesztését éppen a környezetvédelem szándéka ösztönözte.

Az első szintetikus polimert 1869-ben feltaláló John Wesley Hyatt a már akkor is egyre veszélyeztetettebb élővilág megmentőjét látta a műanyagban, hiszen a használatával kiválthatóak olyan anyagok, amelyeket az ember a természettől vesz el. Sten Gustaf Thulint, az 1965-ben szabadalmaztatott műanyag zacskó megalkotóját hasonló célok vezérelték: kifejezetten a papírszatyrok kiváltása miatt állt elő a találmánnyal, a fák védelmében.

A svéd kutató fia, Raoul Thulin a BBC-nek azt mondta: ha az apja még mindig élne, döbbenten figyelné, hogy az emberek kidobják a szatyrokat, ahelyett, hogy újra meg újra felhasználnák, hiszen az ő szándéka éppen ez volt. A Thulin család egyébként egy fillér hasznot sem húz az anno a Celloplast cég által bejegyzett szabadalomból.

Sok szakértő szerint a műanyaggal az a legnagyobb gond, hogy túl olcsó, ezért újrafelhasználás helyett egyszerűen kidobjuk. A WWF jelentése szerint 2019-ben a műanyaghulladékoknak csupán 9 százalékát hasznosította újra a világ. Jelenleg a globális műanyaggyártás körülbelül 60 százaléka egyszerhasználatos termékeket állít elő, amelyeket eleve eldobásra szánnak.

A WWF szerint globális műanyagszennyezés elleni egyezményre lenne szükség. Az OECD is arra jutott,

ha nem születnek szigorúbb szabályok, a műanyaggyártás és felhasználás a 2020-as 435 millió tonnáról 2040-re 736 millió tonnára nőhet. Ez brutális, 70 százalékos emelkedést jelenthet,

miközben a nem megfelelően kezelt (az élettartama végén kidobott és rosszul, illetve nem ártalmatlanított) műanyaghulladék mennyisége 81-ről 119 millió tonnára, vagyis közel 50 százalékkal nőhet.

Az OECD szerint ahhoz, hogy ezt elkerüljük, emelni kellene a műanyagokra és csomagolásokra kivetett adókat, be kellene tiltani bizonyos egyszer használatos műanyagokat, és ki kellene terjeszteni a gyártói felelősségi rendszereket.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Kína vasököllel vág vissza Trumpnak - a ritkaföldfémek eladásának korlátozása szorult helyzetbe hozhatja Amerikát
A ritkaföldfémek terén Kína kivételezett helyzetben van, és most él is ezzel, ami súlyos nemzetbiztonsági kockázatot jelenthet az Egyesült Államok számára. Komoly kihívások elé néz a védelmi ipar, az elektromos járművek gyártása és az elektronikai szektor.


Peking úgy döntött, hogy a Trump-kormány sokkoló vámtarifáira válaszul (a kínai termékek többségére 54 százalék vámot vetettek ki) 34%-os megtorló vámot alkalmaz minden amerikai termékre, emellett visszatartja olyan ritkaföldfémek kivitelét az országból, amelyeket szinte kizárólag Kínában bányásznak, illetve dolgoznak fel. A pénteken bejelentett exportkorlátozások alaposan leszűkíthetik az Egyesült Államok és a Nyugat ellátását olyan ásványokból, amelyek létfontosságúak a védelmi ipar, az elektromos járművek, a tiszta energia és az elektronikai szektor számára.

A probléma nagyságát jól jelzi, hogy

Kína állítja elő a világ ritkaföldfém-ásványainak 60%-át. Náluk történik a globális ritkaföldfém-ásványok feldolgozásának 90%-a, és eddig tőlük jött az Egyesült Államok ritkaföldfém-importjának 72%-a. Emellett Kína uralja a ritkaföldfémek bonyolult és szennyező finomítási folyamatát is.

A kínai Kereskedelmi Minisztérium bejelentése szerint április 4-től hét kategóriába tartozó közepes és nehéz ritkaföldfémek kerülnek exportkorlátozás alá – köztük a szamárium, gadolínium, terbium, diszprózium, lutécium, szkandium és ittrium.

A szamáriumot például állandó mágnesek gyártására használják, amelyek a repülőgép-technológiák és védelmi rendszerek alapvető alkotóelemei. A gadoliniumnak az orvosi képalkotásban, valamint az atomreaktorokban van nagy szerepe. A diszprózium kritikus fontosságú a nagy teljesítményű mágnesek előállításához, amelyek magas hőmérsékleten működnek, általában elektromos járművekben és szélturbinákban. A szkandium a repülőgép-alkatrészgyártásban fontos anyag, míg az ittriumot szupravezetők, lézerek és különféle orvosi alkalmazások előállításához használják.

A kritikus fontosságú ásványi anyag kitermelésével és feldolgozásával foglalkozó amerikai NioCorp vezérigazgatója, Mark A. Smith úgy reagált, hogy

a kínai válaszlépés jelentős fenyegetést jelent az Egyesült Államok nemzetbiztonságára nézve, érintheti a Pentagon fejlett fegyverrendszerek ellátási láncait, beleértve a lopakodó vadászgépek, a precíziós vezérlésű lőszerek, a műholdak és a hiperszonikus fegyvereket gyártását.

A kínai bejelentés miatt azonnal 14%-ot zuhantak a GE Healthcare Technologies részvényei is. A gadoliniumot ugyanis az MRI-vizsgálatok tisztaságának javítására használják, és a korlátozások jelentős hatással lehetnek a cégre, mivel az MRI-szkennerek a vállalat teljes értékesítésének 46%-át tették ki 2024-ben.

A mostani korlátozás a nyersanyagokon kívül olyan késztermékekre is vonatkozik, amelyek az amerikai ipar számára nélkülözhetetlenek - köztük az állandó mágnesekre, amelyek pótlása komoly kihívást jelent. „A diszpróziumot és/vagy terbiumot tartalmazó nagy teljesítményű ritkaföldfém-mágnesek teljes körű exportkorlátozása súlyosan érinti a védelmi szektort” – mondta a Reutersnek Ryan Castilloux, az Adamas Intelligence tanácsadó cég alapítója.

A nehéz ritkaföldfémek is különösen érzékeny területnek számítanak, mivel Kína ezek felett még nagyobb ellenőrzést gyakorol.

Jelenleg Kínán, Mianmaron és Laoszon kívül csak egyetlen nehéz ritkaföldfém-bánya működik.

Ez a brazil Serra Verde projekt, de ők is Kínába szállítják a termékeit feldolgozásra. Peking szoros ellenőrzést alá vonta a mianmari és laoszi ellátási láncokat is, tehát lényegében a világ minden ilyen bányászati tevékenységre jogot formál, vagy hatást gyakorol.

Bár a mostani korlátozások nem jelentenek teljes tilalmat, az exportengedélyek csökkentésével visszafoghatják a szállításokat. És ez nem lenne példa nélküli intézkedés: az ázsiai ország márciusig például egyetlen gramm antimont sem exportált az Európai Unióba, miután tavaly szeptemberben korlátozásokat vezetett be a diódák, infravörösfény-detektorok, illetve vízvezetékek, lefolyók, ólomakkumulátorok rácsainak gyártására használt fém kivitelére.

Emellett a fejlett memóriachipek és chipgyártó berendezések Biden-kormány által elrendelt eladási tilalmára válaszul Kína már tavaly decemberben leállította a gallium, a germánium, az antimon és a szuperkemény anyagok exportját az Egyesült Államokba, valamint szigorítottak a grafit-exporton is.

A gallium és a germánium kritikus fontosságú a félvezetők, az elektronika, az infravörös eszközök és a napelemek gyártásához. Az antimon nélkülözhetetlen katonai alkalmazásokhoz, például lőszerekhez, infravörös rakétákhoz és az éjjellátó technológiához. A grafit pedig létfontosságú a lítium-ion akkumulátorok gyártásához, az acélgyártáshoz és az elektromos járművek gyártásához.

A kínai Kereskedelmi Minisztérium Trump vámtarifáira válaszul azt is bejelentette, hogy 16, főleg védelmi, logisztikai, adatelemző, űripari és légiközlekedési tevékenységet folytató amerikai vállalat felé korlátozzák a kínai gyártású alkatrészek exportját, míg 11 további céget felvesznek a „megbízhatatlan entitásokról” vezetett listájára. A kínai CCTVNEWS szerint ez azzal jár, hogy a cégeknek mostantól egyáltalán nem szabad üzleti tevékenységet folytatni Kína területén vagy kínai vállalatokkal.

Amerikai katonai drón

A listára tett amerikai cégek között olyan vállalatok szerepelnek, mint a harctéri helyzetfelismerésre, illetve katonai, rendészeti és ellenőrzési célokra drónokat gyártó Skydio, Firestorm Labs, Kratos Unmanned Aerial Systems és BRINC Drones, de megtiltották a Kínával történő kereskedést más, mesterséges intelligencia, híradástechnikai és harcjármű megoldásokat fejlesztő cégeknek is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
„A legsötétebb nap” – Trump környezetvédelmi ügynöksége eltörli a legfontosabb környezetvédelmi szabályokat
Több tucat szabályozást vonnak vissza. Az ügynökség új vezetője szerint véget ér a "zöld átverés" kora, és a jövőben azon dolgoznak majd, hogy megszűnjön a jogi felhatalmazásuk a szén-dioxid és más üvegházhatású gázok szabályozására.


A Trump-kormányzat bejelentette, hogy visszavonja az ország több tucat környezetvédelmi szabályozását, köztük a kipufogógázokra és gyárkéményekre vonatkozó szennyezési határértékeket, a vizes élőhelyek védelmét és az üvegházhatású gázok szabályozásának jogi alapját.

Lee Zeldin, a Környezetvédelmi Ügynökség (E.P.A.) vezetője egy online videóban azt mondta, hogy az ügynökség célja a jövőben az, hogy „csökkentse az autóvásárlás, az otthoni fűtés és a vállalkozások költségeit”. A videóban nem beszélt a környezet vagy a közegészség védelméről, amire az ügynökség létrejött.

Zeldin bejelentette, hogy visszavonnak több mint két tucat levegő- és vízszennyezés elleni szabályt.

Az E.P.A. a tervek szerint enyhítené az erőművek szén-dioxid-kibocsátási korlátozásait. A jelenlegi előírások szerint a széntüzelésű erőműveknek és az új gázerőműveknek 2039-ig 90 százalékkal kellene csökkenteniük a kibocsátásukat. A gépjárművekre vonatkozó kibocsátási normákat is átírnák, így nem lenne kötelező, hogy 2032-re az új autók és könnyű teherautók többsége elektromos vagy hibrid legyen. Eltörölnék a koromkibocsátási határértékeket, amelyeket légzőszervi betegségekkel és idő előtti halálozásokkal hoztak összefüggésbe.

A Biden-kormányzat egyik szabályozása előírta, hogy a széntüzelésű erőművek higanykibocsátását 70 százalékkal csökkentsék, mivel a higany káros a gyermekek fejlődésére. Az új tervek szerint ezt is eltörölnék. Nem működne többé a „jó szomszédság szabály”, amely arra kötelezte az államokat, hogy kezeljék az általuk kibocsátott, más államokba sodródó szennyezést. Emellett eltörölnék azokat az intézkedéseket, amelyek a szegényebb és kisebbségi közösségek védelmét helyezik előtérbe.

A klímaváltozás hatásainak számszerűsítésére használt „szén-dioxid társadalmi költségét” is jelentősen csökkentenék. Ezt az értéket a szabályozások gazdasági hatásainak mérlegelésekor használják.

Zeldin szerint az E.P.A. a jövőben nem venné figyelembe a környezeti politikák társadalmi költségeit, például azt, hogy az erdőtüzeket, aszályokat, viharokat és más katasztrófákat mennyire súlyosbíthatják a szennyezések.

Az egyik legfontosabb változás az lenne, hogy az E.P.A. eltörölné a 2009-es veszélyeztetettségi megállapítást, amely alapján az üvegházhatású gázok veszélyt jelentenek a közegészségre. Ha ezt visszavonnák, az ügynökség gyakorlatilag nem tudná szabályozni a klímaváltozást okozó kibocsátásokat. Zeldin erről a videóban úgy fogalmazott, hogy

az ügynökség azon dolgozik majd, hogy megszűnjön a jogi felhatalmazásuk a szén-dioxid és más üvegházhatású gázok szabályozására. A videóban ezt „a klímaváltozás vallásának szent gráljaként” emlegette.

Zeldin a bejelentést „az Egyesült Államok történetének legnagyobb deregulációs bejelentésének” nevezte, és azt mondta: „Ma véget ér a zöld átverés, és az E.P.A. hozzájárul az amerikai aranykor eljöveteléhez.”

Trump már korábban is kampányolt azzal, hogy lazítaná a fosszilis tüzelőanyag-ipart érintő szabályozásokat, és „fúrjunk, fúrjunk, fúrjunk” jelszóval hirdette energiapolitikáját. Visszatérése óta befagyasztotta a Kongresszus által jóváhagyott klímavédelmi programok finanszírozását, elbocsátotta az időjárási és klíma-előrejelzéseken dolgozó tudósokat, és csökkentette azokat az állami támogatásokat, amelyek a fosszilis tüzelőanyagokról való átállást segítették elő.

Az Egyesült Államok a világ történetének legnagyobb szén-dioxid-kibocsátója, és a tudósok szerint ez az üvegházhatású gáz a klímaváltozás fő mozgatórugója. A tavalyi év volt a legmelegebb a feljegyzések kezdete óta, és az országban 27 olyan természeti katasztrófa történt, amelyek egyenként legalább 1 milliárd dolláros kárt okoztak – míg 1980-ban ez a szám csupán három volt.

Sheldon Whitehouse, Rhode Island demokrata szenátora a New York Timesnak azt mondta „ma jött el az a nap, amiért Trump nagy olajipari támogatói fizettek”. Szerinte az E.P.A. lépései támadást jelentenek a tiszta levegő, a tiszta víz és a megfizethető energia ellen. „Zeldin igazgató nyilvánvalóan hazudott, amikor azt mondta, hogy tiszteletben tartja a tudományt és meghallgatja a szakértőket” – tette hozzá.

Gina McCarthy, aki az Obama-kormányzat idején vezette az E.P.A.-t, azt mondta, hogy ez „az E.P.A. történetének legsötétebb napja”.

Szerinte ezeknek a szabályoknak a visszavonása „nem csupán szégyen, hanem fenyegetés mindannyiunk számára”.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
A ChatGPT a saját gyerekei megölésével vádolt meg egy ártatlan férfit
Stimmelt a férfi neve, a szülővárosa, a gyerekek száma, a nemük, csak az nem, hogy a háromból kettőt meggyilkolt. Ja, és a harmadikat is megpróbálta eltenni láb alól. Legalábbis a mesterséges intelligencia szerint.


Az osztrák Noyb nevű adatvédelmi jogvédő szervezet újabb panaszt nyújtott be az OpenAI ellen, mert a ChatGPT egy norvég férfit tévesen gyilkossággal vádolt meg, írja az Engadget. A mesterséges intelligencia azt állította róla, hogy

21 év börtönt kapott két gyermeke meggyilkolásáért és egy harmadik megölésének kísérletéért, miközben ez nem igaz.

A ChatGPT a valós adatokat is összekeverte a hamis állításokkal: helyesen adta meg a férfi szülővárosát, valamint gyermekei számát és nemét. A Noyb szerint ezzel egyértelműen megsértette az adatvédelmi szabályokat.

Nem ez az első eset, hogy a ChatGPT valótlan vádakkal illet ártatlan embereket. Korábban egy férfit csalással, egy bírósági tudósítót gyermekbántalmazással, egy jogászprofesszort pedig szexuális zaklatással hozott összefüggésbe – derül ki a magazin cikkéből.

Az OpenAI eddig azzal védekezett, hogy a ChatGPT figyelmezteti a felhasználókat a hibák lehetőségére, de a jogvédők szerint ez nem elég. A kérdés most az, hogyan reagál a cég az újabb panaszra – és hogy egy mesterséges intelligencia megúszhatja-e annyival, hogy „bocsánat, tévedtem”.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk