KULT
A Rovatból

Aki káromkodásból épített karriert – Eddie Murphy nagyon mélyről jött vissza, és most leállíthatatlan

Így jutott a csúcsra, aztán bukott el, és most tér vissza ismét Eddie Murphy.


Eddie Murphy új filmje nemrég jelent meg (március 5-én) az Amazon Prime-on, ami nem más mint... tádám: az Amerikába jöttem második része (nagyon várták már a rajongók). Állítólag hatalmas érdeklődés kísérte a bemutatót és ez egyik legsikeresebb streaming-premier volt eddig a világon. Az Amazon tett róla, hogy tudjanak róla az emberek, hiszen még a saját kamionjaik oldalára is a film plakátjait ragasztották fel. 

Újra érdekes

Ugyan a kritikák inkább lehúzzák a filmet, de a közönség érdeklődése egyértelmű a mozi iránt (ez most főleg Észak-Amerikára és egyéb országokra vonatkozik, ahol felirattal vagy szinkronnal jelent meg). Az idén 60 éves Eddie Murphynek, úgy tűnik, egyértelműen sikerült visszakapaszkodnia az első ligába, amit a naptárja bizonyít a legjobban, hiszen több izgalmas alkotást láthatunk a nevénél az IMDb.com-on előkészületben. Ami egyértelműen átfordította a karrierjét a széles vigyorú fekete sztárnak, az A nevem Dolemite című film volt (erről később még szó lesz).

Humoristaként indult

A színész New Yorkban nőtt fel és a karrierje stand-uposként indult el viszonylag gyorsan. A leírások alapján már gyermekkorában humoristának készült és nonstop szórakoztatta a barátait és az iskolatársait. Talán azt kompenzálhatta humorral, hogy gyerekkorában nem minden alakult túl vidáman, hiszen apja nagyon korán meghalt, majd egy időre testvérével nevelőotthonba is kerültek édesanyja betegeskedése miatt.

Murphy mégis már egészen fiatalon tudta, hogy mit vár az élettől, milyen úton szeretne járni és ebben nem is tudta megakadályozni senki és semmi. Már 15 évesen fellépései voltak, karrierjének indulását hivatalosan is ekkorra teszik.

A Roosevelt Ifjúsági Központban rendezett tehetségkutató műsorban lépett fel, amivel azonnal sikert könyvelhetett el és meghívták más helyszínekre is fellépni. Például környékbeli bárokba és ifjúsági házakba, sőt, olyan helyekre is, amik távolabb voltak a lakóhelyüktől. Ezért még az iskolából is lógott néha, hogy odaérjen időre egy-egy fellépésre. Országosan a 80-as évek elején a Saturday Night Live című műsorral futott be, itt ismerhette meg a nagyközönség a nevét és eredeti személyiségét. Visszatérő fellépő lett a műsorban, népszerű karaktereket talált ki (a legnépszerűbb Gumby figurája volt). Humorát merészség és gúny jellemezte, és sok káromkodással fűszerezte egyedire. Egy jó példa erre ez az idézet tőle, azokból az időkből:

"Felcsörgettem Richard Pryort, hogy: Helló, Richard! Felhívott Bill Cosby, hogy túl mocskos szájú vagyok. Erre Richard: Ha még egyszer felhív az a faszfej, akkor mondd meg neki, hogy nyalja ki."

Egy szinkronos stand upja:

Filmes karrier, hatalmas sikerek

1982-ben gyorsan indult be a filmes karrierje is, azonnal a mára klasszikus 48 órában kapott szerepet az akkor már számon tartott Nick Nolte mellett, azt pedig máig egyik leghíresebb filmje követte, a Beverly Hills-i zsaru. Gyorsan repült fel a legnépszerűbb színészek közé, szinte arcon csapta a siker, ami később inkább kárára volt, hiszen ismertek történetek túltolt egójú attitűdjéről.

A legsikeresebb időszaka színészként egyértelműen az 1987-es és '88-as évek voltak, hiszen egymást követően jött ki két hatalmas sikere: a Beverly Hills-i zsaru II. és az Amerikába jöttem. Előbbi megismételte az első rész sikereit, bebetonozva Murphy helyét Hollywoodban, majd az Amerikába jöttem még feljebb emelte, hiszen az első, feketék főszereplésével készült világsiker volt, ami kultúrtörténetileg is fordulópontot jelentett.

Mindkét film a maguk 300 millió dolláros bevételeivel hatalmas box-office sikernek számított. Murphy stand-uposként dumálta be magát a filmvilágba, és ez érezhető volt filmbeli karaktereinek megjelenítésén is, pofázásban erősek voltak. Ezekből a szövegeléseiből pedig rengeteget idéztek tőle a kilencvenes években. Ilyen egy tipikus Eddie Murphy filmes dialóg a 48 órából: "Három évig sitten voltam, nekem már attól is feláll, ha huzat van." Ezekért a dumákért a közönség aztán hajlandó volt újra és újra megnézni a filmjeit a televízióban és videón is, az Amerikából jöttemet máig minden évben többször leadja Magyarországon is valamelyik csatorna. 

Részlet a 48 órából:

Pofonok

A bukáshoz azonban hamar hozzászoktatta a közönség a színészt, hiszen a Beverly Hills-i zsaru III. hatalmasat zakózott az amerikai mozikban, még ha világszerte be tudott hozni egy kis nyereséget. Mégis, hatalmas pofon volt ez a színésznek. Ettől kezdve hozzá kellett szoknia a hullámzó jegybevételekhez, a karrierje döcögősebb lett, de ezek ellenére két nagy kiemelkedő sikert így is összehozott a kilencvenes évek második felében is: a Bölcsek kövére és a Dr. Dolittle ismét érintették a 300 millió dolláros bevételt, Murphy neve még mindig jól csengett. De ezek második részei már nem szóltak akkorát, és ezt követően hirtelen elkezdtek világszerte ráunni a színész stílusára, kifulladni látszott a Murphy-féle humorgyár. 

A kétezres évekre már egyértelműen elkerülték a hatalmas sikerek. A 2002-es év vízválasztó volt, összesen három nagy bukást kellett elkönyvelnie egy év leforgása alatt. Az Én, a kém hatalmasat bukott, még világszinten sem hozta vissza a befektetést. A Showtime - Végtelen & képtelen szintén képtelen volt nyereséget termelni, Robert De Niro hiába volt látható mellette a plakátokon, a film nem váltott ki kellő érdeklődést. És ugyanebben az évben mutatták be élete legnagyobb bukását is, a Pluto Nash - Hold volt, hol nem volt... című filmet, ami a 100 milliós büdzsére összesen keresett világszerte 7 millió dollárt. Ennél nehéz lett volna nagyobbat bukni. Ettől az évtől kezdve pedig a producerek is óvatosabban áldoztak egy Eddie Murphy-filmre. A kétezres évek végére teljesen leült a karrierje.

Én, a kém (VHS-előzetes):

Pihenő karrier

Eddie Murphy élete egyfelől igazi sikertörténet, mindenki ismeri a nevét a világon. Mégis, hosszú pihenőéveket kellett eltöltenie világsztár színészként. Több próbálkozása volt a visszatérésre, de valahogy egyik sem találta meg a régi utat a közönség szvéhez. A világ is megváltozott, persze Murphy is próbálta felvenni a szálat. A 2006-os Dreamgirsben alakított szerepéért megkapta a legjobb mellékszereplőnek járó Golden Globe-díjat, A Norbittal pedig sikerült ugyan ismét nyereséges filmet összehoznia, de nem igazán szólt nagyot, a kritikák is és a közönség is fanyalgott tőle, jogosan. 2011-ben a Hogyan lopjunk felhőkarcolót volt egy újabb próbálkozás a box-office listák meghódítására, de csak mérsékelt sikert könyvelhetett el, éppen hogy nem bukott meg. De legalább egy élvezhető akció film volt, amit nem kívánt a néző a fenébe. Ettől még maradt minden a régiben: a nagy várakozás a megfelelő pillanatra, részéről és a közönség részéről is.

Egy vicces részlet A nevem Dolemite-ből:

Visszatérés

Talán a mostani nosztalgiahullám hozza el Murphy igazi visszatérését, hiszen A nevem Dolemite című életrajzi vígjátékkal sikerült ismét megcsillantania színészi zsenijét, mind a közönség és a kritikusok szerették, és joggal állíthatjuk, hogy az év legszórakoztatóbb filmje volt 2019-ben. Végre ismét egy remek színészt láthattunk egy jó filmben.

A Netflixnél jól éreztek rá, hogy ez egy jó lehetőség arra, hogy Murphy szerepeltetésével valami egyedit és frisset alkossanak.

A színész azonnal kapta is az új ajánlatokat, úgy tűnik, az igazi visszatérése beindulóban van. Most bemutatták az Amerikába jöttem folytatását, és elvileg nemsokára láthatjuk a Beverly Hills-i zsaru negyedik részében is és az Ikrek folytatásában, amiben valószínűleg ő játssza majd Schwarzenegger és Danny DeVito harmadik testvérét. Ez utóbbiak, ha jó sülnek el, akkor akár Murphy vissza is költözhet hosszú távon is a legfoglalkoztatottabb színészek közé. Mi drukkolunk neki és a széles vigyorának, amiért megszerettük anno.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Queer – A film, amiben alig történik valami, mégis eseménydús és magával ragadó
Lehet, hogy nehezen veszi rá magát az ember a több mint kétórás mű megtekintésére, pedig megéri! Megmutatjuk , miért érdemes egy esélyt adni, akkor is, ha elsőre a téma távolinak is tűnik.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 25.



Luca Guadagnino egy zseni. Ezzel szerintem egyetlen cinefil se vitatkozik. Az olasz író-rendező sorra hozza a jobbnál-jobb filmeket. Nekem a Szólíts a nevedennel tette fel magát a filmes térképre, ami egyébként nagyon hasonlít cikkünk tárgyára, de erről majd később.

Ezután következett a mesteri Sóhajok, amely Dario Argento 1977-es horrorfilmjét gondolta újra.

Nagyobb kihagyást követően a Csontok meg mindenben újra együttdolgozott Timothée Chalamet-val, ám a mű nem aratott akkora siker, mint azt mindenki várta. Ezután, 2024-ben következett két csodálatos projekt. A Challangers szerintem 2024 egyik legjobb filmje, mely mellett sajnos teljesen eltűnt a másik mozija, a Queer. A magyar bemutatóra 2025 április végéig várni is kellett. De vajon miért?

A Queer egy eléggé nehéz film, könnyed Guadagninos máz alá rejtve. Rendezőnk 17 évesen olvasta William S. Burroughs azonos című regényét, ami nagy hatást gyakorolt az épp szárnyait próbálgató, homoszexuális fiatalra. A regény írója éppen kilépett házasságából, és rájött másságára. Leginkább ez ihlette fikciós könyvét. Guadagnino nagyon régóta tervezgette, hogy adaptálja Burroughs művét, de sokáig kellett várnia, mire összejött a Szupercsapata. Nem olvastam az alapanyagot, de az A24 stúdió nem véletlenül ált Guadagnino mellé.

Ez a stúdió híresen ad a minőségre és tényleg a szerzői filmesek Mekkája. De miről is szól a Queer?

A könyv főszereplője maga az író volt, vagyis inkább egy kitalált verziója, Lee (Daniel Craig). A középkorú férfi kocsmáról kocsmára éli az életét Mexikóvárosban az 1950-es években. A hidegháború fenyegetése miatt sok a katona a közép-amerikai országban. Főszereplőnk habzsolja az életet, alkohol, drogok és persze fiatal férfiak. Egészen, amíg meg nem látja Eugenet (Drew Starkey), akibe első látásra belehabarodik. Van egy apró zökkenő: nem tudja, hogy a fiatal férfi homoszexuális-e. Innentől, azt hittem, hogy Lee két órán át fogja csapni a szelet Eugene-nek, és egy se veled, se nélküled kapcsolati dráma lesz. Félig tévedtem – mondjuk az hatalmas tévedés volt.

A film második fele egy körutazás Dél-Amerikában, Mexikóból indulunk, miközben Lee csapja a szelet Eugenenek. Guadagnino, mint egy könyvet, fejezetekre bontotta a cselekményt, és a mexikói hódítás/hódítási kísérletek csupán az első fejezetet teszik ki. Ezután Lee és Eugene utazását láthatjuk, csodálatos környezetben, bámulatos, szinte pszichedelikus megvalósításban csipetnyi egzisztencializmussal fűszerezve. Guadagnino stílusa páratlan, könnyed és nézeti magát az amúgy nem túl könnyed téma. Lee szerelmes a fiatalabb társába, ám láthatóan Eugene csak próbálja kihasználni a helyzet előnyeit és szinte sarokba szorítva küzd a kapcsolat ellen, egyúttal valószínűleg saját boldogsága ellen is.

Órákig néztem volna még a két színész játékát. Daniel Craig nagyon elhivatott a szerepe iránt, mindent bevállalt a cél érdekében.

Craiget egyértelműen megfosztották egy aranyszobrocskától 2024-ben, legalábbis egy jelöléstől minimum. Amit ki kell emelni, hogy nem vicc a 18+-os karika. Aki egy picit érzékeny lelkületű, jó ha tudja, itt keveset hagynak a fantáziánkra. Éppen, hogy csak az explicit aktust nem látjuk élőben. Ez a fülledt homoszexuális atmoszféra egyértelműen a Szólíts a nevedenre emlékeztetett. A Queerben is hasónlóan egy idősebb, tapasztaltabb karakter avatja be a fiatalabbat a testi örömökbe, csak most az érettebb szempontjából látjuk a történéseket, és a kapcsolati felállás szinte teljesen fordított.

Guadagnino vizuális stílusa csöpög a vászonról. Rengeteget játszik a kamerával, a beállításokkal és meglepően sok vizuális effekt is van a filmben. Még a hosszú játékidő és a melankolikus hangnem mellett is szinte rohan a film.

Remek tempót diktál, egy pillanatra sem ül le, lefoglalja a nézőt, egy audiovizuális orgia hozzáértő szemmel nézni a Queert, persze figyelembe véve, hogy szerzői drámáról van szó, nem egy látványos akciófilmről.

A zene elképesztő, ami nem is véletlen, a többszörös Oscar-díjas Trent Reznor és Atticus Ross brillírozik, olyan előadók licencelt zenéi mellett, mint a Nirvana, Shidéad O’Connor vagy a New Order.

Elképesztő ezt így leírni, de nem sok minden történik a Queer-ben, mégis eseménydús film.

Magával ragadó alkotás, igazi pszichedelikus utazás egy önmagát kereső középkorú, önpusztító homoszexuális karakter szemén keresztül.

A színészek mindent beleadnak, Guadagninoban nem csalódtam, továbbra is elképesztő író-rendező. Lassú, de bámulatos!


Link másolása
KÖVESS MINKET: