Menstruációs fájdalmat csillapít az új magyar ruhadarab – interjú a készítőkkel
A menstruációs fájdalmat sok nőnek nem kell bemutatni. Az Alpha Femtech egy olyan ruhadarab piacra dobásán dolgozik, ami a testre simulva, hőhatásokkal és mikrorezgésekkel csökkenti az alhasi görcsöket. A ruha ráadásul divatkiegészítő is, ami biztosítja azt a kényelmet és eleganciát, amely magabiztosságot ad a havi vérzés időszakában is. A tervezőkkel a body elkészítésének, a menstruációt övező tabuknak és nehézségeknek, valamint annak témáját jártuk körül, hogy milyen nőként a technológia világában dolgozni.
Hogyan kezdtetek el együtt dolgozni?
Zsófi: Négy éve kezdtem el a doktori kutatásomat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol okostextileket, hordható technológiát és divathoz köthető innovációkat vizsgáltam. Ez a kutatómunka terelt abba az irányba, hogy egy olyan okosruha darabot fejlesszünk ki, ami a menstruációs fájdalmat csökkenti. A kutatási projekt bekerült az amerikai Society for Menstrual Research konferenciára, így kiutazhattam Coloradóba, ahol prezentáltam az ötletet. Sok pozitív visszacsatolást kaptam, ami megerősített abban, hogy érdemes lenne nagyobb léptékben foglalkozni ezzel. A kutatás kapcsán egy kiállítást kellett létrehoznom, amihez többek között Dórát kértem fel segítségnek. A menstruációhoz társuló érzéseket, reflexiókat mutattuk be és szerveztünk egy adománygyűjtést is: az installáció alapanyagából neszeszereket készítettünk, amiket meg lehetett vásárolni.
Ez megmutatta, hogy ezzel a témával igenis foglalkozni kell, nem csak itthon, hanem globális szinten is.
Mit tapasztaltál a konferencián, mi a különbség a külföldön és a Magyarországon jelenlévő menstruációhoz való hozzáállásban?
Zsófi: Ez egy nemzetközi konferencia volt. Körülbelül harminc országból érkeztek előadók, fejlődő országoktól kezdve Amerikán és Kanadán át Ausztráliáig. Van, ahol a tabusítás nagyon erős vallási, vagy higiéniai okokra vezethető vissza. Például olyan országokban, ahol tisztátalan dologként tekintenek rá. Több előadás is arról szólt, hogy bizonyos helyeken rendes szexuális és menstruációval kapcsolatos felvilágosítás sincs. A menstruáció pont annyira tabu Nepálban, mint amennyire Magyarországon és Amerikában is. Biztos, hogy vannak országok, akik sokkal előrébb vannak nálunk, felvilágosultak és nyitottabban beszélnek róla, de valamilyen módon minden társadalmi rétegben tabu. Sok évtizedes munka, mire ez megszűnhet.
Dóra: A prevenciós egészségügy a legfontosabb. Itthon a kommunikációból érezhető, hogy nem fordítanak elegendő figyelmet a prevencióra sem az étkezéssel és stresszkezeléssel, sem a menstruációval kapcsolatban.
A projekt elég komplex: divat, technológia és menstruáció, ami viszont egészségügyi téma is. Honnan jött az ötlet, hogy ezt az egészet összevonjátok egyetlen munkába?
Zsófi: Az egyik része a textil-alapú kutatás volt, viszont az egyértelműen látszott, hogy ez egy tabu téma, és az eddigi módszerek nem működnek tökéletesen. Megvizsgáltuk, hogy mik az elérhető termékek a piacon, hogy mire van kereslet. A nők nagy része a mai napig gyógyszert vesz be, aminek számos mellékhatása van. Divattervező vagyok és érdekelt, hogyan lehet a textilbe implementálni dolgokat, illetve, hogyan hat egy nő mindennapi életére pszichológiai szempontból, ha egy szebb tárgyat visel orvostechnológiai eszközként. Ezt akartuk bevonni a hétköznapi életbe a dizájn eszközével.
Az a cél, hogy viselés közben ez automatikusan betáplálódjon és plusz információkkal is ki lehessen egészíteni.

Dóra: A tavalyi év során nagyon sok nővel beszélgettünk és mindenkivel részletesen átvettük a menstruációval, az öngondoskodással kapcsolatos szokásait – ezeket tekintettük szempontnak. Nagyon fontos volt számunkra, hogy egy olyan terméket tervezzünk, ami tényleg felhasználóbarát, és ne csak a mi elképzeléseink kerüljenek bele. Próbáltunk minél több szempontot figyelembe venni és azt láttuk, hogy a naplózás például nagyon fontos azoknak a nőknek, akik foglalkoznak a menstruációjukkal és szeretnék megismerni a testük folyamatait. Így került a tervbe, hogy a terméken belül el lehessen menteni a kedvenc terépiáinkat, és azokat később csak ki kell választani, ezáltal teljesen személyre szabható lesz a fájdalomcsillapítás.
Miért pont body lett belőle?
Zsófi: Azért ezt gondoljuk ideális formának, mert olyan alapanyagokat választottunk, ami pozitívan járul hozzá az emberi test hőszabályozásához. A derékrészben, a köldök fölöttől egészen lentig van beleépítve a technológia, ami hővel és mikrorezgésekkel tudja enyhíteni a fájdalmat. Ez úgy tud kényelmesen ráfeszülni az emberi testre, ha body formájában jelenik meg.
A jelenlegi fejlesztésünk egy fekete, teljesen egyszerű fazon, a jövőre nézve viszont sok tervünk van. A modell magából az bodyból és egy havi rendszerességgel cserélhető gél tappancsból áll, ami a testünkhöz vezeti a rezgéseket. Kiegészítő termékeket is lehet majd hozzá vásárolni, más színekben és fazonban is.

A felmérés során milyen eredményeket kaptatok a menstruációval kapcsolatos tapasztalatokról?
Dóra: Lehetőségünk volt rengeteg nő történetét és tapasztalatát meghallgatni, ami nagy megtisztelés volt. Érezhető volt, hogy kikívánkoztak belőlük az emlékek. Örültek, hogy felszabadíthatják önmagukat. Van egy olyan érzésem, hogy ezzel nők millió vannak így, mert a menstruáció, még ha nem is tabu a társadalomban, akkor sem olyan téma, amiről nyíltan beszélünk. Főleg nem egyes szám első személyben, pedig igény lenne rá.
Itthon nem kommunikálunk arról, hogy a menstruáció milyen problémákkal járhat, ha nincs rendben tartva. Az endometriózis például meddőséget okozhat. Azt is láttuk a kutatásból, hogy a magyar résztvevők mindegyikénél kimaradt gyermekkorában a menstruációval kapcsolatos iskolai felvilágosítás. Jó esetben a gimnáziumban már volt szexuális prevenció, de az is arról szólt, hogyan kerüljük el a terhességet és szexuális úton terjedő betegségeket. Szerintem az iskola feladata lenne, hogy oktassa és segítse a gyerekeket ezzel kapcsolatban.
Zsófi: Ahol az anyuka világosítja fel a lányát, ott sem biztos, hogy pozitív aspektusban beszélnek róla. Amikor azt mondják, „ha kimész a mosdóba nehogy meglássák, hogy egy tampon van nálad”, az konzerválja és megerősíti a tabukat, a nem egészségesen kialakult normákat.
A kutatásaitok és a munkátok alapján mit gondoltok: a menstruációs body és a hordható technológia megoldást jelentene a menstruációs szegénységre?
Dóra: Egy termék sajnos önmagában nem lehet megoldás, viszont a bevétel egy bizonyos százalékát arra fogjuk fordítani, hogy hátrányos helyzetben lévő nők és lányok számára se okozzanak problémát a menstruáció költségei. Az adománygyűjtő kampány során tapasztaltuk, hogy a nonprofit szervezeteknek is nehéz dolga van.Tényleg azt látjuk, hogy nagyon nagy a gond:
Zsófi: Ez egy globális tabu, viszont a közösségi médiában egyre több olyan felület van, ahol elindult egyfajta diskurzus a menstruációról, akár a higiéniai, akár az edukációs oldaláról beszélünk. Hamarosan mi is elindítjuk az ezzel kapcsolatos platformjainkat.
Milyen nőként a technológia világában dolgozni?
Zsófi: Nekünk jó a helyzetünk, mert ez egy női téma és mi nők vagyunk. Eddig elég sok, és szinte kizárólag pozitív visszacsatolást kaptunk a befektetőinktől. A partnereink is lelkesen álltak mellénk, mert a női technológia területén létrejövő innovációk felívelőben vannak. Szerintem jó a termékünk időzítése. A hardver- és szoftverfejlesztést az együttműködő partnereink végzik, ahol a csapatok majdnem száz százalékban férfiakból állnak.
Dóra: Igaz, jó lenne látni a fejlesztői oldalon is a nemek közötti egyenlítődést, de férfiakkal is szívesen dolgozunk, szeretjük megfigyelni a reakcióikat. A legtöbb férfin - főleg azokon, akiknek van menstruációs fájdalomtól szenvedő barátnőjük, közeli ismerősük - látszik, hogy jó érzéssel tölti el őket, hogy segíthetnek. Szerintem zavarja őket, hogy a szeretteik nagy fájdalommal élnek együtt és lelkesek, mert segíthetnek nekik valamivel.
Mennyire egyedülálló a ti törekvésetek a hordható technológia és a divat piacán?
Zsófi: Alapvetően egyre több terméket látnak el különböző szenzorokkal. Nagyobb cégek is fejlesztettek olyan sportmelltartókat, amik a szívritmust mérik, mint például az Adidas. Egy hordható elektronikai eszköznél meg van határozva, hol kell elhelyezkednie a szenzornak. A ruha erre egy jó felület lehet, mert teret képez a tested körül. Ha valamire elég a csukló, akkor azt nyilván célszerű egy óra vagy karperec formájában megoldani, de ha nagyobb felületet igényel, akkor jönnek képbe a pólók és az egyéb ruhadarabok. A divat részéről is nagy a törekvés, hiszen egyre több olyan alapanyag van, ami például képes az izzadtságot átalakítani és melegen tartani minket.
Dóra: A hordható technológia inkább a technológiához köthető, mint a divathoz. Ez egy új terület, aminek a divat az eszköze. A femtech female technology-t, vagyis női technológiát jelent, ami kifejezetten a női egészségügyet célozza meg.
Fel kell mérni, hogy úgy vagyunk egyenlőek, hogy nem vagyunk azonosak. Ez nem csak egy iparág, hanem egy misszió is egyben. A femtech még csak egy pici szegmens, ami most kezd el nőni. Egy teljesen új felfogást képvisel, amire nagy szükség és igény van.
Milyen további terveitek vannak a bodyval és a hordható technológiával kapcsolatban?
Zsófi: Éppen egy fejlesztés közepén állunk, úgyhogy nagyon sok lehetőségünk van a dizájn szempontjából. Az a missziónk, hogy szeretnénk olyan alternatív fájdalomcsillapítási módszert nyújtani a nőknek, ami klinikai teszteken alapszik. Hisszük, hogy a tudománynak iszonyatosan nagy szerepe van ebben. A legfontosabb, hogy ez minél hamarabb megtörténjen, és ne csak az edukáció, hanem a test pozitív megélése is kifejezetten fontos szerephez jusson.
Dóra: A mi célunk az, hogy a menstruációt ne egy borzasztó élményhez, hanem az egészséghez kössék az emberek. Nőként sokan megpróbáljuk elnyomni a fájdalmat, nem foglalkozunk vele. Szeretnénk ehhez egy teljeskörű, ciklikus, terápiás eszközt adni az ARTEMIS body által.