Kinek a 7-es buszon, kinek egy szórakozóhelyen, kinek a temetőben lopták el a pénztárcáját
Ha velünk nem is, ismerőseinkkel biztosan megtörtént már, hogy valaki elvesztette az értékeit, vagy ellopták a pénztárcáját. Ilyenkor a kezdeti pánikreakciót hamar felváltja az ésszerű gondolkodás: keresés, feljelentés, kártyaletiltás. A most következő négy történet között akad, ahol nagyobb volt a kár, de van olyan eset is, amikor valaki egy okos húzással meg tudta menteni a pénzét.
Sebestyén épp egy nyári munkából ment haza, vidékre egy távolsági busszal, és leszálláskor vette észre, hogy nincs nála a pénztárcája. A sok holmi cipelése között valószínűleg már felszálláskor kilopták a nadrágja oldalzsebéből. A kár több mint 70 ezer forint volt, a héten kapott fizetése, amit aznap vett fel a bankautomatából. Minden követ megmozgatott, hogy megtalálja a tárcáját, de nem került elő. Bankkártyáját nem tiltotta le, mert be volt állítva, hogy kapjon sms-t, ha valahol vásárolnak vele, és azt gondolta, hogy ha majd kap értesítést egy tranzakcióról, akkor elindul oda, ahol a vásárlás megtörtént, és elkapja a tolvajt. Ez nem történt meg, de a pénztárcáját sem kapta vissza, minden iratát újra kellett igényelnie. Amikor az utolsó iratát is kézhez kapta, felhívták, hogy megtalálták a pénztárcáját a következő megállóban a földön, sárosan.
A kártya benne volt, azt nem vitték el – valószínűleg inkább biztosra mentek, hogy ne legyen lekövethető, merre járnak, ezért sem vásároltak vele. Sebestyén elmondása szerint azóta is főleg kártyával fizet, és nem hord magánál ennyi készpénzt. Akkor is csak azért volt nála ennyi, mert éppen levette a fizetését.

Kata pár éve egy népszerű budapesti szórakozóhelyre ment a barátaival. Mivel tudták, hogy ott kártyával nem lehet fizetni, a társaság minden tagja levett készpénzt a buli előtt. Már jó ideje táncoltak, amikor hajnali 2-kor Kata elment a mosdóba, és meglepetten konstatálta, hogy nincs a kistáskájában a pénztárcája. Azonnal kiment az utcára, felhívta a bankját és letiltotta a kártyáját.
A rendőrség felé is jelentette a lopást, hogy ha esetleg többen is bejelentenek hasonlót erről a helyről, akkor ki tudják vizsgálni az esetet. Ezután visszament a ruhatárba, és megkérdezte, hogy nem találtak-e esetleg egy tárcát. Szerencsére meglett, valaki leadta, de az összes készpénzt, több mint 10 ezer forintot elloptak belőle. Visszahívta a bankot, hogy meglett a kártya, ahol azt javasolták neki, hogy ilyenkor érdemes azért újat rendelni. Kata azóta nem megy erre a szórakozóhelyre, és senkinek sem ajánlja.

Zsófi pénztárcáját Budapesten, a 7-es buszon lopták ki a hátizsákjából. Ketten voltak az elkövetők, az egyikőjük lefoglalta őt azzal, hogy megkérdezte hány óra, csevegett vele, addig pedig a másik belenyúlt a táskájába. Persze Zsófi csak utólag rakta össze, hogy így történt.
azt mondja, nem is hord magánál, csak minimális összegben. Jobban szereti a kártyás fizetést.
Már csak azért is, mert ha ilyen eset történik, a bankkártyáját egyből le tudja tiltani. Természetesen most is rögtön így tett. Zsófi pénztárcáját végül hetekkel később találták meg egy kukában, minden iratával együtt, csak a kevés készpénz hiányzott belőle.
Hanna táskáját jó pár éve lopták el egy temetőben, kora este, az autójának hátsó üléséről, ráadásul úgy, hogy a nagymamája is a kocsiban ült. A tolvajnak az az öt perc elegendőnek bizonyult, amíg Hanna távolabb volt. Elkezdték keresni a táskát, de persze már bottal üthették a nyomát. Letiltotta a bankkártyáját, és elment a rendőrségre feljelentést tenni.
Nem tartott magánál sok készpénzt, de a táskában volt üdülési csekk, BKV bérlet, pendrive, egy vadonatúj okostelefon, és még a lakáskulcsa is. Egy héttel később, hatalmas hercehurca után, amikor Hanna már elkönyvelte, hogy az összes iratát újra kell készíttetnie, kapott egy telefonhívást, hogy leadták a táskáját a temető kapujánál. Az ott dolgozók azt mondták, hogy ez gyakran előfordul, mert a táskákat általában nem viszik magukkal a tolvajok. Végül a telefonját és a bankkártyáját érdekes módon nem vitték el, de akár sajnos még így is jelentős volt. Annak minden esetre örült, hogy a pénzéhez nem férhettek hozzá.
Kártyával egyszerűbb az élet
Ahogyan a fenti történetekből látszik, a főszereplők - pénztárcájuk ellopása óta mindenképp - az egyszerűbb használat és a biztonság miatt is a kártyás fizetést részesítik előnyben. Annak ellenére viszont, hogy egyre kevesebben hordanak magukkal készpénzt, még mindig vannak szolgáltatók, akik nem fogadnak el bankkártyát. Sok a tévhit mind a kereskedők, mind a vásárlók részéről az elektronikus fizetési megoldásokkal és a POS-terminálok igénylésével kapcsolatban, pedig ahogyan Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment területének vezetője rámutat, az elektronikus fizetés a vevők mellett a kereskedők számára is biztonságosabb megoldás, hiszen így csökkenthetik a készpénzkezelés költségeit és az ezzel járó kockázatokat is.
„A biztonságosság mellett tapasztalatunk alapján továbbra is alapvető szempont az elektronikus fizetés biztosításának költsége, azonban a kiegészítő szolgáltatások iránti igények is egyre meghatározóbbak a döntésben” – tette hozzá Hideg Noémi.
A szakértő szerint önmagában a készpénzhasználat sem ingyenes, emellett a terminálüzemeltetés költsége nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést.
Az elektronikus fizetés terjedésével egyre inkább alapszolgáltatássá válik a kártyaelfogadás, ezért felértékelődik a terminálok rövid határidős telepítése és beüzemelése, a folyamatos rendelkezésre állás, vagy az ütemezett karbantartás. Ezek a szolgáltatások biztosíthatják a kereskedők számára, hogy a hét minden napján, 24 órában rendelkezésre álljon az elektronikus fizetés. A terminálok költségei mellett, ezért is érdemes minden kártyaelfogadást fontolgató kereskedőnek tájékozódnia a piaci lehetőségeiről, hogy a legmegfelelőbb megoldást választhassa ki.
A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport POS-terminál igénylését, míg az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forintos éves árbevétel alatti vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás letöltését javasolja, amivel a kereskedő akár POS-terminálként is használhatja Androidos telefonját. Az applikációval többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, így a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali átutalást is.