Kártyás fizetés az éjszakában: teszteltük, mire megy, aki készpénz nélkül indul el bulizni
2022-ben kevés idegesítőbb dolog érheti az embert annál, mintha valahol a fizetés előtt közlik vele, hogy sajnos ők kizárólag készpénzt fogadnak el. Különösen igaz ez annak fényében, hogy a koronavírus-járvány még az eddiginél is jobban arra ösztönözte a kereskedőket, hogy az érintésmentes fizetési megoldásokat részesítsék előnyben.
Ma már alig találni olyan embert, akinek ne lapulna érintéses bankkártya a zsebében – nem is beszélve az egyéb digitális fizetési megoldásokról, mint az okostelefon vagy okosóra használata.
A húszas, harmincas generáció jelentős része ugyanis már szinte soha nem hord magánál készpénzt, annyira megszokta, hogy gyakorlatilag mindenhol lehetőség van kártyás fizetésre.
Kivételek persze még most is akadnak. Korábbi cikkünkben azt néztük meg, milyen lehetőségeink vannak Budapest belső kerületeiben a napközben igénybe vehető szolgáltatásoknál, például egy barber shopban, pékségben, vagy könyvtárban.
Ezúttal pedig nyakunkba vettük az éjszakát: több kocsmát és szórakozóhelyet is felkerestünk, hogy kiderüljön, le lehet-e hozni manapság egy szombat esti bulit készpénz használata nélkül.

Első állomásunk egy népszerű cseh söröző a Nyugati pályaudvartól nem messze. Este 7 óra körül érünk oda, de gyakorlatilag teljesen tömve van, be se férünk. Igaz, nem vesztünk semmit, mivel kérdésünkre, lehet-e kártyával fizetni, a pultos lány sajnálkozva széttárja a karját.
Utána elmagyarázza, hogy a magas tranzakciós díjak miatt a hely tulajdonosa eddig mereven elzárkózott attól, hogy terminált szerezzen be. Elmondása szerint vendégeik nagy része visszatérő, ezért már jó előre készülnek készpénzzel, mielőtt beülnek hozzájuk.

Ugyanakkor van egy alternatív megoldás is, amit többek között OTP-s ügyfelek is igénybe vehetnek: ez az úgynevezett QR-kódos fizetés, aminek lényege, hogy a bank mobilapplikációjának segítségével ott helyben el lehet utalni a fogyasztás összegét, tehát voltaképpen ugyanott vagyunk, mintha kártyával fizettünk volna. És ennek a kereskedő oldalán bizonyos esetekben nincs költsége.
A semminél végül is jobb, de egyelőre közel sem mindenkinek elérhető. Ráadásul kérdés az is, hogy vásárlói / fogyasztói szemszögből mennyire rugalmas és kényelmes megoldás.
Következő állomásunk egy népszerű kerthelyiség a VI. kerület szívében, amelynek fedett része is van, így télen is nyitva tartanak.
Fizetni viszont ugyanúgy csak készpénzzel lehet, sőt, itt még a QR-kódos megoldás sem opció. Mentségükre szóljon, hogy nekik legalább van termináljuk, korábban egy ideig működött is, viszont már jó ideje nem tudják használni.
A pultosok elmondása szerint a térerővel van valamilyen gond, egyszerűen nem kap megfelelő jelet a gép, így hiába próbálkoznak, elutasít minden tranzakciót. Mindenkit próbálnak azzal hitegetni, hogy már keresik a megoldást a problémára, de emlékeink szerint már két éve is ugyanez volt a helyzet.
Folytatjuk túránkat a Bulinegyed felé, azon belül is az egyik fiatalok által kedvelt kocsmába a Kazinczy utca szomszédságában, melynek pincéjében időnként koncerteket is tartanak. Ahogy sorban állunk, fültanúi vagyunk a pultos egy véletlen elszólásának: „Készpénz? Ja, vagyis nálunk csak készpénzzel fizethetsz, szóval igen, az...”

Ez is egy opció voltaképpen, de nem az igazi, hiszen a törvényben biztosított havi kétszeri lehetőségen felül a pénzfelvétel is tranzakciós díjjal jár. Na meg ki akar külön sétát tenni a pulttól, mikor már a sörét szürcsölné legszívesebben?
Bár eddig csupa olyan helyet említettünk, ahol beletört a bicskánk a kártyás fizetésbe, szerencsére manapság már inkább ezek tekinthetők a kivételnek, mint a szabálynak. Pozitív csalódás jóval többször ért bennünket.
Egyik törzshelyünkön, a Gozsdu Udvar közvetlen közelében található pincehelyiségben például hosszú évek óta lehet kártyával is fizetni. Kedvenc pultosunk elmondása szerint korábban náluk is gondot okozott, hogy nem mindig volt jel, de miután jelezték a problémát a szolgáltatónak, kicserélték a terminált egy korszerűbb változatra, azóta pedig mindig megbízhatóan üzemel.
Szükség is van rá, mivel összességében ma már a vendégek akár 60-70 százaléka is inkább a kártyás fizetést választja. A külföldiek esetében ez az arány még elsöprőbb: meghaladja a 90 százalékot.

A budai oldalra átkelve meglátogattunk egy olyan helyet is, ahol egészen tavaly nyárig nem lehetett kártyával fizetni, akkor azonban úgy döntöttek, engednek a nyomásnak.
Egyik pultosuk ezt azzal indokolta, hogy mivel kötelezővé tették, nem akarták, hogy büntetést szabjanak ki rájuk, emellett elég sokan hiányolták már korábban is ezt a lehetőséget.
Azóta náluk is nagyjából a vendégek 70 százaléka kártyázik, amiből jól látszik, hogy tényleg valós igény volt rá. Nem csoda, hiszen kényelmes és praktikus, de emellett azt sem hallgatja el, hogy számukra azért van hátránya is: bevezetésével párhuzamosan nagyon visszaesett a jatt mennyisége, mivel sokan nem is gondolnak rá, hogy így is lehet adni.
„Hasznos a kártyás fizetés, ez kétségtelen, viszont muszáj lenne tudatosítani az emberekben, hogy attól még nyugodtan adhatnak borravalót. Különben a vége az lesz, hogy mi, dolgozók sokkal rosszabbul járunk” – fogalmazott fejét csóválva a hely pultosa.
„A 2021. január 1-jével életbe lépett jogszabályváltozás hatására, miszerint az online pénztárgépeket üzemeltető kereskedőknek és szolgáltatóknak biztosítaniuk kell a vásárlók számára valamilyen elektronikus fizetési lehetőségét, tavaly ugrásszerűen megnőtt a kártyaelfogadóhelyek száma, de tapasztalataink szerint nemcsak a törvényi előírások miatt érdemes minél szélesebb körben biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. A koronavírus járvány hatására a vásárlási és fizetési szokásaink is átalakultak és egyre nagyobb a fogyasztók igénye arra, hogy bárhol fizethessenek elektronikus megoldással, ami a legtöbb esetben a pénztárcájukban lapuló bankkártya vagy a mindig kéznél lévő okostelefon vagy okosóra. Azoknak, akik még keresik a megfelelő módszert a készpénzmentes fizetés biztosítására, az OTP Csoport több, az adott vállalkozás egyedi igényeire szabott megoldást kínál” – fogalmazott Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetője.
A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező és cafeteria kártyát is elfogadó vállalkozásoknak az OTP Csoport a POS-terminál igénylését, míg az alacsonyabb forgalmú cégek számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát javasolja.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak.
Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.