ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Hevesi Kriszta: óriási hatással van a szexuális életünkre a Facebook és az Instagram

Tényleg fakóbbnak tűnik a valóság a közösségi oldal miatt? És érdemes törölni az exeket? Az egyik legismertebb szexuálpszichológus válaszol.


A közösségi média teljesen átírta a párkapcsolatainkat, sőt a szexuális életünket is megváltoztatta. Vannak, akik "after sex selfie"-ket posztolnak a falukra, míg más párok éppen azért idegenednek el egymástól, mert a Facebookon és az Instagramon egymást érik a dögösebbnél dögösebb alternatívák.

De hogy kell viselkedni? Mit csináljak a Facebookon, hogy ne romboljam szét a kapcsolatomat? Engednem kell-e a csajom csücsörítős képeinek vagy sem?

Milyen hatással van a Facebook a szexuális életemre? Mit csináljak, ha az exem kikészít a képeivel?

Az 1. részben a közösségi médiának a kapcsolatainkra gyakorolt hatásáról beszélgettünk Hevesi Kriszta szexuálpszichológussal, az ELTE oktatójával, a SZEX - A psziché labirintusában című könyv szerzőjével. A 2. részben a feltékenység, megcsalás, a szex és az erőszak, illetve ezeknek a Facebookkal való kapcsolatát vesézzük ki.

- Mit csináljak, ha a párom állandóan ellenőrzi, kinek írok, kivel csetelek, mit posztolok?

Az egyik legfontosabb: ne adjak okot rá, hogy ennek szükségét érezze. Alapvető bizalomhiányból fakad, ami három forrásból eredhet: én viselkedem úgy, hogy bizalmatlanná vált az irányomban (esetleg buktam is már meg, illetve mások a hűségről alkotott elképzeléseink), ő féltékeny indokolatlanul (mert önmagában nem bízik, vagy épp őt is körülzsongják az internetes vadászok, ami azért csábítja), illetve a kapcsolatunk éretlen és labilis, nincs meg az igazi kötődés.

profil2

Hevesi Kriszta, szexuálpszichológus - fotó: Csányi István

- Tegyük fel, az egyikőnk állandóan izgul, a másik nem. Min múlik az, hogy valaki féltékeny típus-e vagy sem?

Azt, hogy miképp viselkedünk, viszonyulunk a másikhoz egy felnőtt kapcsolatban, nagyrészt a gyermekkorból hozott élmények, kötődési stílusunk határozza meg. Ez alapján a Bartholomew és Horowitz szerzőpáros négyféle kötődési módot azonosított. A biztonságosan kötődő személy jól érzi magát egy párkapcsolatban, bízik a partnerében és tiszteli őt, kevésbé jellemzi a féltékenység.

Az aggodalmas típus saját magát leértékeli, úgy érzi, nem érdemli meg a párját, ezért folyamatosan attól retteg, hogy elhagyja őt, emiatt gyakran „ráakaszkodik” a partnerére, vagy irányítani akarja.

Az elutasító típus saját magát értékeli pozitívan, míg a másikat kevésbé, ezért a kapcsolat sem jelent számára prioritást; önállóságának megőrzését fontosabbnak tartja, a féltékenység nem jellemző rá.

Végül, a félelemmel teli személyt az fogja vissza egy stabil párkapcsolattól, hogy attól fél, a másik majd fájdalmat okoz neki, ezért kevésbé is érzi biztonságban magát egy kapcsolatban, hajlamos kerülni vagy elmenekülni előle, illetve hirtelen megszüntetni azt. Mind a négy stílus esetében azonban a bizalom és biztonság érzése, valamint a pozitív élmények megtapasztalása jó irányba mozdíthatja el a párkapcsolatot.

- Amikor a Facebookon vagyunk, miért érezzük sokkal fontosabbnak az ellenőrzést, mint amikor az utcán járunk?

A közösségi oldalak három fő funkciója: új kapcsolatok létesítése, a meglévők ápolása, fenntartása, illetve mások/a partner megfigyelése. Utóbbi tevékenység erőteljesebben jellemzi a féltékeny felet, azonban minél több időt tölt valaki a partner utáni „nyomozással” (legyen ez aktuális, élő kapcsolat, vagy akár az ex), annál erősebb lesz a féltékenysége, hisz valamit biztosan talál, vagy legalább is találni vél. Olyan ez, mint amikor a másikat a cseten látjuk: ha fent van, akkor biztos azzal a cédával csetel – ha pedig nincs fent, akkor tuti vele van...

Míg a való életben kevésbé alkalmazunk olyan ellenörző viselkedést, mint például a partner táskájának átkutatása, azonban az online térben észrevétlenül juthatunk hozzá számos információhoz: új ismerősök, kit lájkolt, honnan jelentkezett be, kinek a képéhez szólt hozzá, illetve miről posztolt legutóbb ő, vagy akár az exe… Egy bizonyos szintű naprakészség a másik adatlapján azonban kötelező!

2

- Milyen hatással vannak a falon felbukkanó exek ránk?

„Szignifikáns” (jelentős, fontos) exünk általában egy van: akinek az elvesztése aktuálisan foglalkoztat – nem jellemző, hogy egyszerre 2-3 miatt szomorkodnánk. A másik megfigyelése a szakítás után általában nem ér véget, kiváltképp az elhagyott fél hajlamos akár még több időt eltölteni exe adatlapján.

Ez azonban inkább rontja és lassítja a gyógyulási folyamatot, több negatív érzelmet indukál, és fokozhatja a volt partner iránt érzett (szexuális) vágyódást.

- Akkor mit tegyek, töröljem az ismerőseim közül örökre?

Mindkét fél számára felkavaró, rossz érzés látni a másik posztjait: hogy akit szeretett, élete része volt, már nem hozzá tartozik. Ezért érdemes legalább átmenetileg a beállításokban azt meghatározni, hogy ezek ne jelenjenek meg, bukkanjanak fel váratlanul a hírfolyamban.

Az öngyógyítási folyamat része lehet a saját online aktivitás tudatos korlátozása (magyarán ne nézegessem folyton), az ex-partnerrel készült közös képek, üzenetek rituális kitörlése, illetve olyan tartalmak feltöltése, amelyek megerősítenek abban, hogy megindult a gyógyulási folyamat, s a szakítás fájdalma oszlik, “már tovább léptem”.

- Mit érek el azzal, ha - bár szakítottunk - én továbbra is róla vagy neki posztolok? Akár rosszindulatú hangnemben...

Az ex-partner bújtatott provokálása, illetve nyilvános zaklatása – rá utaló képek, posztok, zenék, versszövegek közzététele, szándékosan helytelen kapcsolati státusz kommunikálása kettejükről, illetve a másik féltékennyé tétele céljából, a negatív érzelmek ventillálása posztok, mocskolódó kiírások révén – a kapcsolat nem méltó lezárása, s egyre távolabb löki a feleket. E publikus zaklatás célja lehet a partner idegesítése, bántása, illetve akár csábítása is, hogy újra összejöjjenek – ez a viselkedés azonban inkább ellehetetleníti a későbbi folytatást, sőt, megfoszt annak lehetőségétől is, hogy szép emlékké szelídüljön a kapcsolat.

- Hatással van egyáltalán a Facebook a szexuális életünkre?

Az intimitás kevés szerepet kap a Facebook-on, míg a szexuális énprezentáció jelentősége erőteljes. Ha kevésbé tartom a partneremet vonzónak, akkor kevésbé is kívánom.

Márpedig a közösségi média „kirakat erotikája” épp ilyen irányba hat: fakónak tűnik a partner az ott látott kínálathoz képest (s persze, nem tud egész nap csücsörítve-pucsítva rohangálni sem a lakásban, mint a képeken szereplő felhozatal).

Anno egy kísérletben papír fényképeket használva férfiaknak az átlagnál csinosabb nők fotóit mutatták, majd ezután kellett a saját partnerüket értékelniük. Az eredmények szerint ezt követően a saját barátnőjüket kevésbé tartották csinosnak és szexinek, nem érezték magukat annyira szerelmesnek belé, viszont sokkalta pechesebbnek tartották magukat, hogy nekik csak ő jutott. Mára a közösségi oldalak üzenőfalai folyamatosan ilyen képekkel bombázzák a retinánkat.

- Érdemes a szexuális életünkkel kérkedni a Facebookon? Milyen reakciót vált ki ez az emberekből?

Érdemesebb inkább csinálni. Bizonygatni azt kell, ami bizonytalan – tartja a pszichológia. Ha nekem annyira nagy szükségem van az "after sex selfie"-kre például, akkor a kapcsolatunk stabilitásáról és kiváló működéséről akarom meggyőzni a környezetemet, a konkurenciát – de legfőbbképp saját magamat. Szexuális életünk nem a „falra való” – a kapott esetleges negatív kommentek pedig még el is bizonyíthatnak, ki is kezdheti a kapcsolatunkat.

beautiful-1274064_960_720

- Milyen szexuális bűncselekménynek vannak kitéve a mai tizenévesek a Facebook miatt?

Az online szexuális zaklatás sajnos súlyos probléma, s gyakorisága is ijesztő: hazai kutatások szerint tízből egy gyerek mondta azt, hogy az interneten megismert idegen vele szexuális tartalmú beszélgetést kezdeményezett, s minden harmadik tizenéves pedig küldött már magáról fényképet vagy videót az online térben megismert idegennek.

- Oké, de ha nem akarnak, nem küldenek, nem igaz?

Sajnos hamar zsarolhatóakká válnak a fiatalok, és a – gyakran pedofil – személy egyre többet követel. Azzal fenyegeti a kiskorút, hogy a szülőknek elmondja, milyen képet küldött magáról, vagy nyilvánossá teszi az interneten, illetve egy pedofil oldalra tölti fel.

A legjobban veszélyeztetettek a visszahúzódó, a kortársaik közt kevésbé népszerű, vagy önbizalomhiányos kiskamaszok,

ők a leginkább sérülékenyek, s nyitottak egy hamis profil mögött meghúzódó idegen érdeklődésére, vagy egyszerűen csak a jó szóra.

- Mi erre a megoldás?

A kiskorúak védelmében igen hasznos a tartalomszűrés, amely megakadályozza, hogy a gyerekek egyes weboldalakra eljussanak. A biztonságos internethasználattal kapcsolatban pedig fontos lenne, hogy a szülők és a tanárok, nevelők is mondjanak pár jó tanácsot a közösségi oldalak használatáról, mint például: a serdülő gondolja át, hogy mit oszt meg a világgal (lakcímét, telefonszámát semmiképp, de az iskola megadása is jelenthet veszélyt), válogassa meg, kik a barátai az interneten, s a biztonsági beállításokkal szűrje a közölni kívánt információk célcsoportját. Valamint az egyik leglényegesebb pont az, hogy ne igazoljon vissza olyan személyt, akit nem ismer – bármennyire megnyerő kép is van róla feltöltve profilként. Hisz nem tudhatja, hogy ki ül a másik számítógép mögött...

Interjúnk első részét erre a linkre kattintva érheted el.

Ha tetszett a cikk, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Már nem a Hanna a legnépszerűbb lánynév, a fiúknál a Dominik kirobbanthatatlan
A lányoknál az Abigélek és a Nazirák, míg a fiúknál az Ábelek és az Eliotok hajráztak nagyon 2023-ról 24-re. Az élmezőnyben csak kisebb cserék történtek.


Mint minden évben, most is megtudhatjuk, hogy mik voltak a legnépszerűbb lány- és fiúnevek az elmúlt esztendőben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Bár hazánkban folyamatosan gondot jelent a megszületett gyerekek alacsony száma, ennek sok hatása nincs a névadási szokásokra, igaz, néhány érdekes trend megfigyelhető.

A lányok esetében változás történt az első helyen: a korábban vezető Hannát beelőzte a 2023-ban még csak harmadik Luca.

Az élmezőny itt a következőképp néz ki:

  1. Luca
  2. Hanna
  3. Zoé
  4. Anna
  5. Emma
  6. Léna.

A lista első 50-jében a legnagyobbat az Nazirák ugrottak előre: a korábbi 76. helyett már a 40. legnépszerűbb név a listán. Az Abigélek is nagyot mentek: ők a 38.-ról a 27. helyre törtek előre.

A további listát itt lehet böngészni:

A fiúknál sokkal nehezebben változnak a trendek. Ott 2023-hoz képest nincs változás a dobogón, de az első 15-ben sincsenek jelentős változások. A 23-ban még negyedik Mátéknak tavaly meg kellett elégedniük a 6. hellyel, a Milánok és a Marcellek is beelőztek. Itt az élmezőny így néz ki:

  1. Dominik
  2. Olivér
  3. Levente
  4. Marcell
  5. Milán
  6. Máté.

Az első 50-ben itt az Ábelek dobbantottak nagyot: 14 helyet előre ugorva a 34.-ről a 20. helyre ugrottak. Nem panaszkodhatnak a Barnabások sem, akik a 25.-ről a 19.-re kerültek. Némi meglepetésre hatalmas, 25 helyes röppályával éppen befértek az első 50.-be az Eliotok. Tavaly Magyarországon 228 kisfiú kapta ezt a nevet.

A fiúnevek további listája:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
Megnéztük, mi történik a textilgyűjtő konténerbe dobott ruhákkal!
Megnéztük, mit jelent a valódi újrahasznosítás: mi történik a ruhákkal, ha nem a kukába, hanem a megfelelő helyre kerülnek. Videón mutatjuk, miért nem mindegy, hová dobod a textilt!


Valószínűleg a te szekrényed mélyén is lapul néhány kinőtt, kifakult, lyukas vagy egyszerűen csak megunt ruhadarab. És ha már tudatos vagy, akkor nem a kukába, hanem egy textilgyűjtő konténerbe dobod ezeket. De vajon mi történik velük ezután? Hova kerül a póló, amit öt éve már csak alváshoz hordtál? Vagy a kabát, amit még mindig sajnálsz, de tudod, hogy már kiszakadt és sosem veszed már fel?

Mi nemcsak feltettük ezeket a kérdéseket, hanem utánajártunk a pontos válaszoknak – testközelből! A székesfehérvári válogatóüzemben, a Textrade Kft.-nél jártunk, ahová a MOHU textilgyűjtő konténereiből származó ruhák kerülnek. A TikTok-videónkban megmutatjuk, mi történik a konténerbe dobott darabokkal – a válogatástól az újrahasznosításig.

VIDEÓ: Nézd meg, hogyan zajlik a válogatás, mi történik a darált anyaggal, és hova kerülnek a legmenőbb vintage ruhák!
@szeretlekmagyarorszag.hu #hirdetés te tudtad, hova kerülnek a ruhagyűjtőből a ruhák???? #mohu #gyűjtőkonténer #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Az első szűrő: ruhaként még használható?

A folyamat azzal kezdődik, hogy megvizsgálják: egyáltalán viselhető-e még az adott darab. Ha igen, akkor kategóriák szerint szétválogatják – nadrág, kabát, gyerekruha, szoknya, blúz, kiegészítők stb. Ezután több körös szortírozás következik, amelyben anyagminőség alapján döntenek a ruhák további sorsáról.

A jobb állapotú darabok európai second hand üzletekben landolnak, a gyengébb minőségűek pedig – lebálázva – afrikai piacokra kerülnek. Van azonban egy különleges szekció is: a „vintage válogató”, ahová a beérkezett ruhák legjobb 1%-a kerül. Ezek a darabok különösen keresettek a menő second hand butikokban, és nem ritkán újra divatot csinálnak abból, amit más már elfeledett.

Mi lesz a teljesen hordhatatlan ruhákból?

Ha a textil már nem hordható – például szakadt, foltos vagy nagyon elhasználódott –, akkor a darálóba kerül. Innen két út vezethet: az egyik az RDF, vagyis az energetikai hasznosítás. Az így ledarált ruhadarabokat erőművekben elégetik, és energiát nyernek belőlük. A másik lehetőség, hogy ipari célokra használják fel őket: például autók hangszigeteléséhez, töltőanyagként vagy tisztítórongyként. Ez már önmagában is sokkal jobb sors, mint a szeméttelep – de ehhez az kell, hogy te jól dönts: ne a kommunális hulladékba dobd a textilt!

Miért fontos ez az egész?

A ruháink előállítása hatalmas környezeti terheléssel jár: rengeteg víz, energia és szennyezés kapcsolódik egy-egy új pólóhoz vagy nadrághoz. Ha ezeket a darabokat elhasználás után egyszerűen elégetjük vagy elásva tároljuk, azzal mindezt az erőforrást elpazaroljuk – ráadásul

sok műszálas textil lebomlás helyett mikroműanyagként szennyezi a földet és a vizeinket.

Hol találsz textilgyűjtő konténert?

A textilgyűjtő konténerek országszerte megtalálhatók. Jelenleg Magyarországon 3000 textilgyűjtő konténer érhető el, és a cél, hogy 2026 végére ez a szám elérje a 6000-et. Tavaly már 1200 új gyűjtőt helyezett ki a MOHU, és a tervek szerint minden 2000 főnél nagyobb településen elérhető lesz ilyen konténer, amennyiben a telepítési feltételek biztosítottak.

Az első ilyen konténerek már megtalálhatók hulladékudvarokban, kiskereskedelmi egységeknél és településeken, de a hálózat folyamatosan bővül. Ha szeretnéd megtudni, hol van a hozzád legközelebbi gyűjtőpont, keresd fel a MOHU térképes keresőjét.

A konténerek telepítésére önkormányzatok és kiskereskedelmi egységek online jelentkezhetnek a MOHU Gyűjtőkonténer igénybejelentő oldalán. Ha egy vállalkozás vagy település szerződést köt, a telepítés ingyenes, és a MOHU alvállalkozója rendszeresen üríti a konténereket.

És mit tehetsz te?

A legegyszerűbb dolog: ha megválsz egy ruhától, ne az otthoni szemetesbe dobd! Vidd el egy MOHU-s textilgyűjtő konténerhez. Ezekből már több mint 2800 van országszerte, és folyamatosan bővül a hálózat. A legközelebbi konténert könnyen megtalálod a MOHU térképes keresőjében. Ezzel egy apró, de nagyon is számító lépést teszel a fenntarthatóság felé. Minden egyes bedobott ruhadarab esélyt kap az újrahasználatra vagy újrahasznosításra – és közben te is teszel valamit a környezetért!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
KVÍZ: Te mennyire vagy tudatos megtakarító?
Infláció feletti hozam - de mivel is? Hogyan érdemes kezelni a megtakarításainkat? Töltsd ki kvízünket, és tudd meg, mennyire vagy tisztában a megtakarítási lehetőségekkel!


Pénzügyi öngondoskodás. Ismerősen hangzik a fogalom? Vagy nem csak a fogalom van meg, de a gyakorlatban is sikerül megvalósítani?

Egy korábbi videónkban ezzel a témával kapcsolatban kérdeztük az utca emberét, és bár kiderült, hogy nagyon különböző az egyes válaszolók tudásszintje, egy dologban mindenki egyetértett: hosszú távú céljaink eléréséhez elengedhetetlen a megtakarítások helyes befektetése, felhasználása.

A váratlan költségekre elkülönített pénz mellett öngondoskodásnak minősül egy konkrét célra félretett összeg is. Az OTP Bank 2024-es Öngondoskodási Indexe szerint pedig már

többen vannak azok, akik hajlandóak lemondani napi kiadásokról, hogy a jövőjükre félre tegyenek (58%), mint azok, akiknél a pénz csak jön és megy.

A Groupama és az OTP Bank tavalyi kutatása alapján ugyan a háztartások 40 százaléka rendelkezik megtakarítással, ám több mint harmaduk még mindig kizárólag csak készpénzben vagy tartja pénzét. A megtakarítással rendelkezők közül sokan állampapírba fektették a pénzüket: idén a 16 - 75 éves lakosság közel negyede számít állampapírból származó kifizetésre.

Tippek tudatos megtakarítóknak

Fabriczki Rita, az OTP Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős területének vezetője kiemelte, hogy már kisebb pénzügyi döntésekkel is tízezreket takaríthatunk meg. Ha pedig a régóta megtakarított, vagy az állampapírokba fektetett, most lejáró megtakarításunkat, illetve az állampapír kamatfizetésekből érkező összegeket szeretnénk okosan felhasználni vagy újra befektetni, akkor elengedhetetlen a tudatos tervezés.

Mielőtt döntést hozunk, érdemes mérlegelni a pénzügyi céljainkat, az elérhető befektetési lehetőségeket, az időtávot és a kockázatokat. Ha kérdésünk merül fel, ne féljünk szakértői segítséget kérni - az OTP Bank szakértői az élethelyzetünkhöz, céljainkhoz igazodva segítenek megtalálni a számunkra legmegfelelőbb megtakarítási megoldást.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül befektetési ajánlásnak, vagy ajánlattételi felhívásnak. Az OTP Bank Nyrt. által forgalmazott értékpapírokkal és befektetési formákkal kapcsolatos konkrét információkról, a költségekről és a lehetséges kockázatokról részletesen tájékozódjon az OTP Bank holnapján (www.otpbank.hu) elérhető hivatalos tájékoztatóból és a kezelési szabályzatból, valamint hirdetményből.

A megtakarításokról szóló egyszerre játékos és edukatív kvízünk segítségével tesztelheted, te mennyire vagy tudatos a témában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Húsvéti bevásárlás: teszteltük, hogy alakulnak az árak, és megnéztük, hogyan kerül a csokinyuszi a boltokba
Húsvét közeledtével kíváncsiak voltunk, hogyan készülnek fel az áruházak az ünnepi rohamra és teszteltük, mennyibe kerül vajon egy húsvéti bevásárlás. Videónkból kiderül, mennyit sikerült spórolni a kasszánál, de kulisszatitkokat is mutatunk: utánajártunk, hogyan kerül a csokinyuszi a Tesco polcaira.


Ahogy közeledik a húsvét, egyre többen indulnak útnak, hogy beszerezzék az ünnepi asztalhoz szükséges finomságokat – a sonkától kezdve a tojásig, a kalácstól a csokoládé nyuszikig. Idén mi is bevásárlókosarat ragadtunk, és ellátogattunk a Tesco budaörsi áruházába, hogy megnézzük, milyen árakkal és kínálattal számolhatnak a vásárlók húsvét előtt.

Vajon idén mennyire kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha a klasszikus húsvéti finomságokkal szeretnénk feltölteni a kosarunkat?

A vásárlás során azonnal szembetűnt, hogy nem mindegy, hogyan válogatunk! A Tesco Clubcarddal ugyanis nemcsak a kosarunkat tölthetjük meg ínycsiklandó termékekkel, de jócskán spórolhatunk is. Egy-egy terméknél akár több száz forintot is, így érdemes beszerezni a digitális kártyát azoknak is, akik eddig nem használták. Az akciók a húsvéti szezonban különösen előnyösek, hiszen az ilyenkor jellemző nagybevásárlások során összeadódik a megtakarítás.

Nagybevásárlás olcsóbban

Szalámi, tészta, kukoricakonzerv, liszt, öblítő, mosogatószer, kutyaeledel. Tipikus bevásárlólista, ráadásul tipikusan 2-3 helyre is elmegyünk, hogy mindezt beszerezzük. A Tescónál viszont mindezt egy helyen, és még olcsóbban megvehetjük, mint tavaly ilyenkor. Az áruházlánc ugyanis áprilistól 260 olyan termék árát is csökkentette a tavalyinál alacsonyabb szintre, ami nagyobb bevásárláskor kerül a kosarakba. Legyen szó akár húsvéti készülődésről, nagytakarításról vagy a hűtőszekrény feltöltéséről, a Tesco Árgarancia programjában és kedvező Clubcard-árain mindent megtalálsz, amire szükséged van.

A húsvéti roham idején a polcok gyorsan ürülnek, a termékek pótlása azonban zökkenőmentesen zajlik – köszönhetően a Tesco hatalmas logisztikai hálózatának. Hogy megtudjuk, hogyan jutnak el időben a húsvéti termékek az áruházakba, ellátogattunk a Tesco logisztikai központjába is. Megnéztük, hogyan működik Szigetszentmiklóson, ahonnan az ünnepi kínálat java is útnak indul.

A húsvéti bevásárlásról és a logisztikai központban tett látogatásról készült videónkat nézd meg itt - a végén pedig az is kiderül, mennyit sikerült spórolnunk:

Belestünk a kulisszák mögé, és Melhardt Norbert raktárvezető vezetésével megnéztük azt az elképesztő,

100 ezer négyzetméteres komplexumot, amely nemcsak méreteiben és technológiai megoldásaiban lenyűgöző, hanem arra is képes, hogy 24 órán belül kiszolgáljon 198 Tesco áruházat országszerte.

Itt láthattuk, hogy milyen összehangolt munkára van szükség ahhoz, hogy az ország több száz üzletébe eljussanak az ünnepi áruk. A raktárakban már hetekkel az ünnep előtt megkezdődik a húsvéti áruk fogadása, rendszerezése, majd szétosztása. A precízen működő logisztikai rendszernek köszönhetően a polcokon mindig friss és megfelelő mennyiségű áru várja a vásárlókat – még az utolsó pillanatban is.

Miért kellett ez az új központ?

A válasz egyszerű: hatékonyság és fenntarthatóság. A korábbi herceghalmi és gyáli raktárakat egy központba vonták össze, hogy kevesebb megtett kilométerrel, kisebb környezeti terheléssel és gyorsabb kiszállítással működjön a Tesco logisztikája. A számok önmagukért beszélnek: az éves szén-dioxid-kibocsátás várhatóan 830 tonnával csökken, és a megújuló energiát több mint 8600 napelem biztosítja.

Mi van a színfalak mögött?

Március óta teljes kapacitással pörög a központ, ahol minden terméktípus külön zónát kapott: a hűtést nem igénylő szárazáru, a zöldség-gyümölcs, a tejtermékek, húsok és halak mind saját részlegben „laknak”, különböző hőmérsékletű csarnokokban.

Külső szemlélőként a legdurvább talán az 1 fokos hűtőcsarnok, ahol zsilipes dokkolórendszer akadályozza meg a hőveszteséget, és ahol egy kamion rakodása pont úgy történik, mint egy svájci óramű működése.

A logisztika teljes mértékben digitális: a termékek útja a beérkezéstől a kiszállításig nyomon követhető, a kollégák pedig PDA-val és vonalkódokkal dolgoznak. A csarnokban 32 ezer raklapnyi, azaz körülbelül 2,5 millió karton termék tárolható, és minden úgy van kialakítva, hogy még a targoncák is menetrendszerűen működjenek.

És hogy néz ki egy nap itt?

Az üzemben közel 900 munkatárs dolgozik folyamatos műszakokban, a pihenőidőben pedig masszázsfotelek, csocsóasztalok és meleg étel is várja őket. A biztonságról több száz kamera, mozgásérzékelő és tűzvédelmi rendszer gondoskodik – egészen elképesztő, milyen komplexitással működik ez az egész.

A telephely saját járműjavítóval, kamionmosóval és üzemanyagtöltő állomással is fel van szerelve. Ráadásul egy elektromos vontató is segíti a munkát, ami újabb lépés a környezetbarát működés felé.

És mi köze mindennek a húsvéthoz?

Nos, a Tesco üzletekbe március végétől már innen érkeznek a húsvéti termékek: több száz tonna sonka, több mint húszféle, magyar forrásból származó tojás (heti akár 2 millió darab!), friss zöldségek, kalács, torma, no meg persze a csokinyuszik és -tojások is itt indulnak útnak, hogy az ünnepi asztalra kerüljenek.

Mi pedig a látogatás során megtapasztaltuk: ez a központ nemcsak logisztikai bravúr, hanem egy aprólékosan megtervezett, jövőbiztos rendszer, ami mögött ott áll a technológia, az ember és a környezettudatos szemlélet – na meg az a csapat, amelynek köszönhetően a húsvéti reggeli (és minden más bevásárlás) tényleg gond nélkül az asztalodra kerülhet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: