Hatékony marketing eszközök a közösségi médián túl
A közösségi média mindennapjaink részévé vált. Naponta átlagosan már közel 2,5 órát töltünk ezen platformon, havonta átlagosan 7 különböző közösségi csatornát használunk, és nap mint nap egyre nő világszerte az új felhasználók száma (az elmúlt hat évben ez közel 40% ugrást jelentett). A közösségi média jelenlét már nem csak opcióként jelenik meg a vállalatok marketingstratégiájában, hanem kötelező elemként. Hiba lenne azonban kizárólag erre a csatornára koncentrálni, hiszen emellett több olyan online marketing eszköz is létezik, amellyel hatékonyan elérhetjük célközönségünket.
Mi az a közösségi média, amely megváltoztatta a világot?
A közösségi média azon digitális eszközöket takarja, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gyorsan és valós időben hozzanak létre és oszthassanak meg tartalmakat a nyilvánossággal, avagy privát köreikkel. A platform egyediségét az adta, hogy az adott tartalmat széles körben lehet megosztani, illetve a tömegkommunikáció egyéb eszközeivel szemben (pl. újságok, rádiók, tv-csatornák) viszonylag kevesebb a cenzúra.
Bárki, akinek van internet-hozzáférése, regisztrálhat az adott platformon (név és email cím megadásával), ami lehetővé teszi, hogy egy adott tartalmat megoszthasson, illetve az általa - akár a közösségi platformon közvetlenül - készített tartalmat bárkihez eljuttassa, aki meglátogatja az oldalát vagy profilját. A nyilvános bejegyzéseket mindenki láthatja, ám lehetőségünk van arra is, hogy a bejegyzéseket kizárólag csak egy adott körrel, például a követőinkkel, barátainkkal, avagy ismerőseinkkel osszuk meg.
Ismerd meg a közösségi média típusait!
A közösségi médiának többféle formája alakult ki az elmúlt években a felhasználói szokásoknak megfelelően, mint ahogy folyamatosan bővült azon tartalmaknak is a köre (kép, videó, szöveg, hang), amelyet megosztunk ezeken a platformokon.
Közösségi hálózatok
A közösségi hálózatok elsődleges célja, hogy az interneten keresztül kapcsolatba lépjünk egymással, tartalmakat, véleményeket oszthassunk meg családtagjaikkal, barátaikkal, ismerőseikkel, a nyilvánossággal. Ide sorolható a Facebook, az első közösségi hálózat, amely meghaladta az 1 milliárd regisztrált fiókot, és jelenleg is a legnépszerűbb csatornának számít, illetve a Twitter és a szakemberek számára létrehozott LinkedIn.
Médiamegosztó hálózatok
Ezeken a csatornákon a médiatartalmaké a főszerep, rövidebb-hosszabb videókat (élő, korábban felvett, szerkesztett, stb.), képeket oszthatunk meg a nyilvánossággal, követőinkkel. A második legnépszerűbb közösségi médiának számító YouTube-on a videók jelentik a fő tartalmat (igaz, szöveges bejegyzéseket is írhatunk a profiljainkra), míg az Instagramon a képek vannak többségben a videókkal szemben. Ebbe a kategóriába sorolható még a Snapchat, amelynek egyediségét az adja, hogy a képek és üzenetek csak rövid ideig érhetők el, majd eltűnnek.
Kibeszélő hálózatok
Az ilyen típusú közösségi médiacsatornákat különböző információk, vélemények és hírek megtalálására, megosztására és megvitatására használhatjuk. Bármilyen témát (pl. gondolatot, képet) "feldobhatunk", amelyet az érdeklődők egy fórumhoz hasonló keretben megvitathatnak. Ilyen platformnak számít a Reddit, a Quora, avagy a tengerentúlon népszerű Digg.
Véleményhálózatok
Ezen hálózatok segítségével különböző termékekről, szolgáltatásokról vagy márkákról szerezhetünk, illetve oszthatunk meg információkat, véleményt, értékelhetjük, pontozhatjuk például az adott éttermet, szállást. Jó példa erre a TripAdvisor, illetve a Yelp.
Mi jellemzi a közösségi médiát?
A különböző közösségi csatornákat a vállalatok sem hagyhatják ki marketingstratégiájukból, hiszen kulcsfontosságú, hogy jelen legyenek ott, ahol a potenciális ügyfeleik is. A közösségi média használat azonban már jó ideje nem csak azt jelenti, hogy a Facebookra vagy az Instagramra a vállalat naponta kitesz egy posztot, az ügyfélkör kiépítéséhez és megtartásához ennél jóval többre van szüksége.
Közösségi média: erre érdemes a cégeknek figyelni!
Tűnj ki a versenyzajból
Gondolj arra, hogy milyen gyorsan görgetsz a különböző közösségi csatornák tartalmai között. Ugyanezt teszik a potenciális ügyfeleid is! Ha nem tudod pár másodperc alatt megragadni a figyelmüket akár egy különleges fotó, infografika, rövid videó, szöveg segítségével, akkor nincs esélyed.
Légy aktív!A közösségi média jelenlét nem csupán arról szól, hogy hetente egyszer kiposztolsz valamit a Facebookra, és vársz. Ennél jóval kidolgozottabb stratégiára van szükséged. Koncentrálj 2-3 közösségi platformra, figyelj arra, hogy meghatározott időnként - akár naponta - valamilyen bejegyzés szülessen, ami lehet fotó, vagy egy rövidebb bejegyzés is. A lényeg, hogy "pörögjön" az oldal, hiszen minél több poszt születik, annál nagyobb az esély, hogy a követők, az érdeklődők megtalálják a cégedet.
Figyelj a tartalom minőségére!
Soha ne feledd, a közösségi média elsődleges célja a szórakozás. Aligha érnek célba az olyan posztok, amelyek kizárólag az eladásra, a márka előnyeire, az önreklámra koncentrálnak, hiszen a közönség az érdekes, értékes, releváns tartalmakra vágyik. Szólítsd meg őket könnyedebb hangnemben, tedd kíváncsivá, szolgálj bármilyen beszédtémával, adj hasznos tanácsokat, információkat számukra, és akkor az eredmény nem marad el.
Törekedj az interaktivitásra!
Több cég elköveti azt a hibát, hogy a közösségi médiát "hirdetőfalként" használja. A platform nem erre született, hanem az interaktivitásra. A felhasználók kommentelnek, kérdeznek, megosztanak, reagálnak emojikkal vagy más módon. Ha a vállalat közösségi oldalára kérdések, megjegyzések érkeznek, akkor válaszolj rövid időn belül, hiszen csak így tudsz lojális ügyfélkört kiépíteni, közösséget létrehozni a márkád köré.
Milyen marketing eszközöket érdemes még használni?
A közösségi média kihagyhatatlan a vállalat marketingstratégiájából, ám fontos, hogy ne csupán ezekre hagyatkozz. Melyek azok az egyéb marketing eszközök, amelyek hozzájárulhatnak a vállalat sikerességéhez?
Keresőoptimalizálás
A minőségi és keresőmotorokra optimalizált (Search Engine Optimization, SEO) tartalom az egyik leghatékonyabb online marketing eszköz, hiszen a segítségével úgy érkeznek érdeklődők a weboldalunkra, hogy nem kell érte fizetnünk. A keresőoptimalizálásnak köszönhetően a kulcsszavakra optimalizált tartalommal előkelő helyezést érhetünk el a találati listán, ezáltal javul a weboldalunk organikus elérése. Fontos, hogy tudjuk, a keresőoptimalizálás nem egyik napról a másikra hoz eredményt, több hónapos folyamatos munkát igényel.
A keresőoptimalizálás magában foglalja a technikai SEO-t (a honlap keresőrobotok általi elérhetőségét, indexálhatóságát és értelmezhetőségét takarja), az On-Page SEO-t (a weboldal tartalmának fejlesztésére koncentrál), és az Off-page SEO-t (linképítés).
Linképítés
A linképítés a keresőoptimalizálás egyik fontos eleme, ezzel tudjuk jelezni a Google felé, hogy a cégünk oldala hitelesebb egy adott témában, mint a versenytársaink hasonló tartalmai. Több vállalat elköveti a hibát, hogy kizárólag az oldal tartalmi optimalizálására koncentrál. Ám ha a versenytársak is aktívan foglalkoznak linképítéssel, akkor a cégünknek is elengedhetetlen fontosságú ez pillér, hiszen csak így lehet felvenni velük a versenyt.
Mikor hatékony a linképítés? Ha a link "dofollow", releváns (a témakörrel megegyező) és hiteles weboldalról érkezik.
Blogolás és content marketing
A tartalommarketing egyik fő színtere kétségtelenül a vállalat oldalán található blog, ahol olyan - SEO-barát - tartalmat célszerű elhelyezni, amelyek a célközönségünk érdeklődésére tarthatnak számot. Fontos azonban kiemelni, hogy a tartalom minősége is fontos. Egy blogbejegyzés nem két bekezdés semmitmondó információkkal, hanem olyan hosszabb tartalom, amely mindig egy adott céllal születik. Ezért lényeges, hogy a vállalat tartalommarketing stratégiával rendelkezzen és ne csak hasraütésszerűen, hébe-hóba publikáljon valamit.
A szöveges tartalmi elemek mellett a videó, a podcast is növelik a látogatottságunkat, így ha lehetőségünk van rá, akkor érdemes ilyen irányba is elindulnunk.
PR cikkek szakmai oldalakonA vállalat hatékonyan elérheti célcsoportját médiafelületeken keresztül is, ám ehhez fontos, hogy tudja: mi az érdeklődési körük, milyen típusú felületeket (pl. magazinok, újságok, népszerű blogok) olvasnak, követnek. Egy jól megírt PR anyag eredményesnek bizonyulhat, ám lényeges, hogy ezt ne hirdetésre, önreklámra használjuk, hanem olyan minőségi, informatív tartalom készítésére, amely az olvasók érdeklődésére tarthat számot. Bár a PR cikkek sok esetben drágák, média együttműködések révén ezek költséghatékonyabbá tehetők.
E-mail marketing
Az emailek még a közösségi csatornák térnyerése idején is célba érnek, ráadásul olcsók. A segítségével személyre szabott tartalmat, termékajánlatokat, kuponkódokat, egyedi kedvezményeket tudunk küldeni az ügyfeleinknek, épp ezért fontos, hogy minél nagyobb címlistával rendelkezzünk. Hogyan tudunk hatékonyan címlistát építeni? Fontos, hogy a weboldalunkra látogatóknak olyat kínáljunk (pl. akciós kupon, ajándék, hasznos e-book ingyenes letöltése), amiért cserébe megadják az email címüket.
Affiliate marketing (jutalék alapú online marketing)
Affiliate marketingnek azt tekintjük, amikor közvetítők útján juttatjuk el termékeinket, szolgáltatásainkat egy szélesebb körnek. Ez lehet egy magánszemély blogja, vagy céges honlap, ahonnan egy link (ami lehet a szövegben egy hivatkozás, vagy az oldalon egy banner) a mi oldalunkra tereli a látogatót. Amennyiben vásárolnak valamit, vagy bármilyen más műveletet végeznek el, jutalékot fizetünk a közvetőnek.
Metakereső oldalak
Metakereső (Meta Search Engine) alatt olyan keresőmotort értünk, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyetlen lekérdezéssel több forrásban is kereshessenek. A találatokat egyetlen listában sorolja fel, illetve megjelenítheti a különböző keresőmotorok alapján szétosztva. Néhány példa: a Skyscanner, illetve a Kayak az online utazási irodák és szolgáltatók weboldalainak keresési eredményeit összesíti, a Trivago pedig a hotelek esetében végzi ugyanezt.
Nem érdemes egyetlen marketingcsatornára fókuszálni
Bár a legtöbb időt a fogyasztók a közösségi média felületeken töltik, ez korántsem jelenti, hogy a vállalatnak kizárólag erre a platformra kell fókuszálni. Fontos a több lábon állás - amelynek a linképítés ugyanúgy része, mint a minőségi tartalmak írása, vagy az email marketing -, az egyes marketing eszközök folyamatos "tesztelése", az adatok elemzése, hiszen a felhasználók igényeinek folyamatos változása, a digitális fejlődés megköveteli ezt.