ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Egyre több magyar fizet okoseszközökkel, de a készpénz még mindig népszerű

Megjelent a Mastercard legfrissebb, a pénzforgalmi digitalizáció fejlődését értékelő Digitális Fizetési Index (DFI) tanulmánya. Mutatjuk mik derültek ki az eredményekből!


A digitális fizetés térnyerése az elmúlt években egyre látványosabb Magyarországon. Bár a készpénz továbbra is a mindennapi tranzakciók szerves része, a Mastercard legfrissebb Digitális Fizetési Indexe (DFI) azt mutatja, hogy a digitális fizetési megoldások iránti bizalom és használat jelentősen megnőtt.

A múlt évben az elérhető 100-ból 62 pontra nőtt a Mastercard Digitális Fizetési Indexének (Digital Payment Index, DPI) értéke Magyarországon, ami tizenegy pontos növekedést tükröz a 2020-ban mért, 51 pontos értékhez képest.

Mi is az a Mastercard Digitális Fizetési Index?

A Mastercard negyedszerre állította össze a Digitális Fizetési Index nevű tanulmányát. Ebben a cég három fő pillérre (Infrasktruktúra, Tudás, Használat) fókuszálva vizsgálja a magyarországi vásárlók és kereskedők hozzállását a különféle digitális fizetési megoldásokhoz.

Ezek mindegyikét, illetve az összetevőket egy 100-as skálán pontozzák, aminek köszönhetően hosszabb távú következtetéseket is le lehet vonni. Ezek az összetevők együttesen adják meg azt a pontszámot, amely megmutatja, mennyire elterjedt és fejlett egy országban a digitális pénzforgalom.

Az infrastruktúra: a digitális fizetési rendszerek alapja

Az Infrastruktúra alappillér növekedést mutatott az utóbbi évben: az itt elért érték egy év alatt 76-ról 78 pontra emelkedett 2023-ra, ami elsősorban a digitális fizetési módok szélesebb körű hozzáférhetőségének köszönhető.

Az innovatív megoldások, mint a QR-kódos fizetések, a mobil terminálok, vagy az érintésmentes technológiák gyorsan terjednek, és egyre inkább megkönnyítik a mindennapi pénzforgalmat.

A 2024 szeptemberében indult országos azonnali fizetési szolgáltatás hatása még nem jelent meg a 2023-as adatokban, de a QR-kódos fizetések további növekedése várható a következő években.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy bár a terminálok gyorsan terjednek, a vállalkozások nem elhanyagolható része – különösen a kisvállalkozók és az egyéni vállalkozók – még egyelőre nem kínálnak digitális fizetési lehetőséget. A jelentés szerint kiaknázatlan piac rejlik a mikrokereskedők és az egyéni vállalkozók, például szépségszalonok, magántanárok és szakemberek (például vízvezeték- és villanyszerelők) körében. Utóbbiaknál az NFC-kompatibilis okostelefonokat POS-terminállá alakító SoftPOS megoldás kényelmes és költséghatékony mód lehet az elektronikus fizetési műveletek fogadására, ám ennek az ismertségét is növelni kellene.

2023-ban hozzáférhetőbbé váltak egyes fizetési megoldások (pl. QR-kódos fizetések és fizetési kérelmek), de bizonyos módszerek, például a kártyaadat-tokenizálás területén is van még hová fejlődni.

A használat: egyre többen élnek a lehetőségekkel

A Használat alappillér fejlődési pályája az infrastruktúráéhoz hasonlóan szintén töretlen volt, 2022 és 2023 között 2 pontos növekedéssel 54 pontot ért el. Számos tényező hatott pozitívan rá: ilyen többek között a digitális fizetési megoldások, például a mobiltárcák és a mentett kártyaadatok egyre szélesebb körű elterjedése.

Ezen belül azonban feltűnik egy új digitális szakadék: míg a kártyás fizetés használata a stagnálás ellenére továbbra is magas – 76 pont –, addig a digitális fizetési megoldások használata mindössze 33 ponton áll, még akkor is, ha 2022-től 4 pontos növekedés tapasztalható.

Nem vált egyelőre olyan sebességgel népszerűvé az okoseszközökkel való fizetés, mint amennyire megbarátkoztunk azzal, hogy a bankkártyánkkal akár csak egy érintés segítségével fizethetünk.

A 2022-es eredményekhez hasonlóan a magyar kártyatulajdonosok túlnyomórészt digitális fizetésre használták kártyáikat készpénzfelvétel helyett, ezzel együtt a kártyás tranzakciók 38 százalékát továbbra is az ATM-es pénzfelvételek teszik ki.

A felmérésben részt vevők 71 százaléka kapja teljes jövedelmét banki átutalással Magyarországon, ami lehetővé teszi a digitális fizetési lehetőségek közvetlen felhasználását. Az emberek egy jelentős hányada azonban részben vagy teljes egészében készpénzben kapja jövedelmét. A kizárólag digitális módokon költekező emberek aránya 2023-ban 3 százalékponttal, 20 százalékra csökkent, ami azt jelenti, hogy

miközben négyből három magyar banki utalással kapja a teljes jövedelmét, a válaszadók közül csak minden ötödik költi azt el kizárólag digitálisan.

Ami a digitális fizetési megoldások elfogadottságát illeti, a magyarországi piacon két alapvető komponens továbbra is erős:

a digitalizált banki utalások aránya 90 százalék volt tavaly, míg az érintésmentes fizetések elfogadottsága 99 százalékra nőtt.

Mindkét esetben 1 százalékpontos növekedés történt 2022 óta: mindez pedig arra utal, hogy nagy a fogyasztói kereslet a már jól bevált, kényelmes digitális fizetési megoldások iránt. Ezzel szemben az innovatív fizetési megoldások – például a részletfizetés és a QR-kódos fizetés – elfogadottsága továbbra is alacsony, így fejlesztésre szorul.

A tudás: A digitális szakadék áthidalása kulcsfontosságú

A DFI egyetlen pillére, amely csökkenést mutatott 2023-ban, a Tudás volt. Míg az Infrastruktúra és Használat szintjén előrelépés tapasztalható, az emberek digitális pénzügyi tudása egy ponttal, 55-ről 54-re csökkent.

A Mastercard szakértői szerint a jelenség mögött a digitális fizetést lehetővé tévő technológiák növekvő száma és az egyre többféle fizetési szolgáltatás áll, az ehhez kapcsolódó tudás megszerzésére pedig több időre van szükség.

A jelentés rávilágít arra is, hogy a digitális szakadék növekszik: a magasabb iskolai végzettséggel és jövedelemmel rendelkezők könnyebben sajátítják el az új pénzügyi megoldásokat, míg az alacsonyabb képzettségűek és jövedelműek esetében nagyobb kihívást jelent a digitális pénzügyi térbe való bekapcsolódás. Ezért a Mastercard szerint a pénzügyi edukációt célzottan kell folytatni, különösen az idősebbekre, a kevésbé képzett és a hátrányos helyzetűekre fókuszálva, így csökkentve a digitális szakadékot.

Az egyes fizetési módok kényelem és biztonság szerinti megítélése jól mutatja: a korszerű digitális megoldások mint a kártyamentés és a mobiltárca egyértelműen elnyerték a fogyasztók bizalmát, és sokkal biztonságosabbnak és kényelmesebbnek ítélik meg ezeket, mint pár évvel ezelőtt – különösen a fiatalok.

A készpénz azonban továbbra is nagyon magas értékelést kap mind biztonsági, mind kényelmi oldalról.

Mi várható a jövőben?

A Mastercard Digitális Fizetési Indexe azt jelzi, hogy a legnagyobb előrelépés az infrastruktúra és a használat terén várható, különösen a QR-kódos fizetések és az azonnali fizetési megoldások terjedésével. Ugyanakkor a digitális pénzügyi tudás fejlesztése továbbra is kulcsfontosságú lesz a pénzügyi digitalizáció sikeréhez.

Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere szerint

a további fejlődés jelentős része azon múlik, hogy az edukáció révén mennyire sikerül a piaci szereplőknek és a szabályozóknak bizalmat építeni az új technológiák iránt.

Az biztos, hogy a pénzügyi világ átalakulása már megkezdődött, és a digitális fizetési technológiák előnyei egyre nyilvánvalóbbá válnak. A digitális fizetési megoldások nemcsak kényelmesek, de biztonságosak is – és ahogy a tudás terjed, egyre többen választják majd ezeket a megoldásokat a mindennapi pénzügyeik során.

A cikk a Mastercard támogatásával készült.

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Már nem a Hanna a legnépszerűbb lánynév, a fiúknál a Dominik kirobbanthatatlan
A lányoknál az Abigélek és a Nazirák, míg a fiúknál az Ábelek és az Eliotok hajráztak nagyon 2023-ról 24-re. Az élmezőnyben csak kisebb cserék történtek.


Mint minden évben, most is megtudhatjuk, hogy mik voltak a legnépszerűbb lány- és fiúnevek az elmúlt esztendőben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Bár hazánkban folyamatosan gondot jelent a megszületett gyerekek alacsony száma, ennek sok hatása nincs a névadási szokásokra, igaz, néhány érdekes trend megfigyelhető.

A lányok esetében változás történt az első helyen: a korábban vezető Hannát beelőzte a 2023-ban még csak harmadik Luca.

Az élmezőny itt a következőképp néz ki:

  1. Luca
  2. Hanna
  3. Zoé
  4. Anna
  5. Emma
  6. Léna.

A lista első 50-jében a legnagyobbat az Nazirák ugrottak előre: a korábbi 76. helyett már a 40. legnépszerűbb név a listán. Az Abigélek is nagyot mentek: ők a 38.-ról a 27. helyre törtek előre.

A további listát itt lehet böngészni:

A fiúknál sokkal nehezebben változnak a trendek. Ott 2023-hoz képest nincs változás a dobogón, de az első 15-ben sincsenek jelentős változások. A 23-ban még negyedik Mátéknak tavaly meg kellett elégedniük a 6. hellyel, a Milánok és a Marcellek is beelőztek. Itt az élmezőny így néz ki:

  1. Dominik
  2. Olivér
  3. Levente
  4. Marcell
  5. Milán
  6. Máté.

Az első 50-ben itt az Ábelek dobbantottak nagyot: 14 helyet előre ugorva a 34.-ről a 20. helyre ugrottak. Nem panaszkodhatnak a Barnabások sem, akik a 25.-ről a 19.-re kerültek. Némi meglepetésre hatalmas, 25 helyes röppályával éppen befértek az első 50.-be az Eliotok. Tavaly Magyarországon 228 kisfiú kapta ezt a nevet.

A fiúnevek további listája:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
KVÍZ: Te mennyire vagy tudatos megtakarító?
Infláció feletti hozam - de mivel is? Hogyan érdemes kezelni a megtakarításainkat? Töltsd ki kvízünket, és tudd meg, mennyire vagy tisztában a megtakarítási lehetőségekkel!


Pénzügyi öngondoskodás. Ismerősen hangzik a fogalom? Vagy nem csak a fogalom van meg, de a gyakorlatban is sikerül megvalósítani?

Egy korábbi videónkban ezzel a témával kapcsolatban kérdeztük az utca emberét, és bár kiderült, hogy nagyon különböző az egyes válaszolók tudásszintje, egy dologban mindenki egyetértett: hosszú távú céljaink eléréséhez elengedhetetlen a megtakarítások helyes befektetése, felhasználása.

A váratlan költségekre elkülönített pénz mellett öngondoskodásnak minősül egy konkrét célra félretett összeg is. Az OTP Bank 2024-es Öngondoskodási Indexe szerint pedig már

többen vannak azok, akik hajlandóak lemondani napi kiadásokról, hogy a jövőjükre félre tegyenek (58%), mint azok, akiknél a pénz csak jön és megy.

A Groupama és az OTP Bank tavalyi kutatása alapján ugyan a háztartások 40 százaléka rendelkezik megtakarítással, ám több mint harmaduk még mindig kizárólag csak készpénzben vagy tartja pénzét. A megtakarítással rendelkezők közül sokan állampapírba fektették a pénzüket: idén a 16 - 75 éves lakosság közel negyede számít állampapírból származó kifizetésre.

Tippek tudatos megtakarítóknak

Fabriczki Rita, az OTP Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős területének vezetője kiemelte, hogy már kisebb pénzügyi döntésekkel is tízezreket takaríthatunk meg. Ha pedig a régóta megtakarított, vagy az állampapírokba fektetett, most lejáró megtakarításunkat, illetve az állampapír kamatfizetésekből érkező összegeket szeretnénk okosan felhasználni vagy újra befektetni, akkor elengedhetetlen a tudatos tervezés.

Mielőtt döntést hozunk, érdemes mérlegelni a pénzügyi céljainkat, az elérhető befektetési lehetőségeket, az időtávot és a kockázatokat. Ha kérdésünk merül fel, ne féljünk szakértői segítséget kérni - az OTP Bank szakértői az élethelyzetünkhöz, céljainkhoz igazodva segítenek megtalálni a számunkra legmegfelelőbb megtakarítási megoldást.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül befektetési ajánlásnak, vagy ajánlattételi felhívásnak. Az OTP Bank Nyrt. által forgalmazott értékpapírokkal és befektetési formákkal kapcsolatos konkrét információkról, a költségekről és a lehetséges kockázatokról részletesen tájékozódjon az OTP Bank holnapján (www.otpbank.hu) elérhető hivatalos tájékoztatóból és a kezelési szabályzatból, valamint hirdetményből.

A megtakarításokról szóló egyszerre játékos és edukatív kvízünk segítségével tesztelheted, te mennyire vagy tudatos a témában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Finnország a világ legboldogabb országa, nagyon visszacsúszott az USA a listán
Társadalomtudósok minden évben több mérőszám alapján állítják fel az ország boldogsági sorrendjét. Észak-Amerika nem örülhet, mi a stabil középmezőnyben szereplünk.
Malinovszki András / Fotó: Pexels/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. március 20.



A 2025-ös Világboldogság-jelentés (World Happiness Report) ismét Finnországot hozta ki a világ legboldogabb országának, az idei már a nyolcadik év, hogy az élen áll. Az első négy helyezett között nem történt változás tavalyhoz képest: Finnországot Dánia, Izland és Svédország követi, míg Norvégia a 7. helyen végzett. A skandináv országok sikerének titka a magas színvonalú, mindenki számára elérhető egészségügyi, oktatási és társadalmi támogatási rendszerekben keresendő, emellett alacsony a jólléti egyenlőtlenség is – számol be a CNN.

Az emberek hozzáállása szintén fontos szerepet játszik Finnország kiemelkedő eredményében. John Helliwell, a Világboldogság-jelentés egyik alapító szerkesztője szerint a skandináv országok élen járnak az elveszett pénztárcák visszaszolgáltatásában, ami azt mutatja, hogy az ott élők valóban törődnek egymással.

Helliwell szerint a finn szakértők közül sokan úgy vélik, hogy a téli háború, vagyis az 1939-40-ben zajló orosz-finn háború után kialakult egység és bizalom is hozzájárul a boldogságszinthez. Bár Finnország nem nyerte meg a háborút, az emberek összefogtak, és megértették, hogy még egy hatalmas túlerővel szemben is képesek helytállni.

A szakértő arra is rámutatott, hogy a finnek kevésbé anyagias szemléletmódot követnek. „Manapság egyre fontosabb, hogy a személyes dolgokra összpontosítsunk az anyagiak helyett” – tette hozzá Helliwell.

A jelentés pozitív megállapításai között szerepel az is, hogy az emberek világszerte sokkal kedvesebbek, mint azt általában gondolják. „Az emberek honfitársai jobbak, mint ahogy azt elképzelik, és ennek felismerése természetesen boldogabbá tesz, de megváltoztatja azt is, ahogyan a szomszédaikról gondolkodnak” – fogalmazott Helliwell.

Érdekesség, hogy két latin-amerikai ország is bekerült a tíz legboldogabb ország közé. Costa Rica a 6., Mexikó pedig a 10. helyen végzett. Ilana Ron-Levey, a Gallup ügyvezető igazgatója szerint mindkét ország lakói erős társadalmi hálózatokkal rendelkeznek, bíznak a vezetőikben és intézményeikben, és optimistán látják gazdaságuk jövőjét.

Az Egyesült Államok azonban egyre rosszabb helyezést ér el. A 2025-ös rangsorban már csak a 24. helyet tudta megszerezni, ami eddigi leggyengébb eredménye, először esett ki a top 20-ból. Ron-Levey szerint a visszaesés részben annak köszönhető, hogy a 30 év alatti fiatalok rosszabbnak érzik az életüket, mint korábban. Úgy érzik, kevésbé támogatják őket a barátaik és családjuk, kevésbé szabadok az életük irányításában, és kevésbé optimisták az életszínvonalukkal kapcsolatban.

Az Egyesült Királyság a 23. helyen végzett, ami a legalacsonyabb életértékelése 2017 óta. Kanada pedig a 18. helyen áll, ahol az elmúlt évtizedben folyamatos csökkenés figyelhető meg a boldogságszintben.

A jelentés több mint 140 országban élő emberek Gallup World Poll felméréseire épül, és az országokat az előző három év (2022–2024) átlagos életértékelései alapján rangsorolja. A boldogságot hat fő tényező alapján vizsgálják:

  • egy főre jutó GDP
  • társadalmi támogatás
  • egészséges várható élettartam
  • szabadság
  • nagylelkűség
  • a korrupció érzékelése.

Magyarország egyébként a lista abszolút középmezőnyében van: idén a 69. helyet foglaljuk el.

A világ legboldogabb országainak listáját Hollandia (5. hely), Izrael (8. hely) és Luxemburg (9. hely) is színesíti. A rangsor végén Afganisztán áll (147. hely), mögötte pedig Sierra Leone, Libanon, Malawi és Zimbabwe szerepelnek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Forradalom a McDonald's konyhájában: mesterséges intelligencia veszi át az irányítást
A McDonald’s mesterséges intelligenciával turbózza fel a rendeléseket és a konyhai működést! Az új MI-rendszerek nemcsak gyorsítják a kiszolgálást, hanem előre jelzik a gépek meghibásodását is.
F. O. - szmo.hu
2025. március 11.



A McDonald’s mesterséges intelligenciával (MI) fejleszti éttermeit, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá tegye a kiszolgálást. Az új technológia segíthet a rendelési pontosság javításában, csökkentheti a dolgozók terhelését, és megelőzheti a konyhai berendezések váratlan meghibásodásait, írta az IT Business.

A vállalat a Google Clouddal együttműködve edge computing technológiát vezet be, amely lehetővé teszi, hogy az egyes éttermek helyben dolgozzák fel az adatokat.

Ennek köszönhetően a rendszerek gyorsabban működnek, és kevésbé függenek a központi szerverektől, ami különösen előnyös ott, ahol a felhőkapcsolat nem mindig stabil.

A McDonald’s az MI-t a konyhai berendezések állapotának figyelésére is használja. Szenzorok segítségével ellenőrzik például a sütők és jégkrémgépek működését, az algoritmusok pedig előre jelezhetik a meghibásodásokat, így csökkentve a váratlan leállások esélyét.

Az új technológia a rendelési folyamatokat is érinti. A kamerákkal felszerelt drive-through vonalak számítógépes látás segítségével ellenőrzik, hogy a vásárlók pontosan azt az ételt kapják-e, amit rendeltek.

A McDonald’s emellett folytatja a hangvezérelt rendelési rendszer fejlesztését, amelyet már 2019 óta tesztelnek. Az automata rendelésfelvevő csökkentheti az emberi hibák számát és gyorsíthatja a kiszolgálást.

A cég egy generatív MI-alapú virtuális menedzser fejlesztésén is dolgozik. A rendszer célja, hogy segítsen az adminisztratív feladatok, például a műszakbeosztások kezelésében. Hasonló megoldásokat más gyorsétteremláncok, például a Pizza Hut és a Taco Bell is tesztelnek.

A mesterséges intelligencia a vásárlói élményt is személyre szabhatja.

Az új promóciós rendszer figyelembe veszi a korábbi rendeléseket és az időjárási viszonyokat, így például egy forró nyári napon kedvezményes McFlurry ajánlat jelenhet meg azok számára, akik gyakran vásárolnak édességet.

A fejlesztések bevezetése azonban kihívásokkal is jár. A költségek mellett a franchise-partnerek eltérő technikai felszereltsége is nehezítheti az új rendszerek alkalmazását. A McDonald’s ennek ellenére tovább folytatja az MI-alapú megoldások fejlesztését, hogy az éttermek hatékonyabban működjenek, és a vásárlók még elégedettebbek legyenek, áll a cikkben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: