ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

A tábor, ahol megtanítanak csajozni

A PuaCamp oktatói akár egy 40 éves, szűz informatikus önbizalmát is képesek helyrerakni. Hogy csinálják?
Láng Dávid - szmo.hu
2015. május 01.



Csajozási tábor? Elsőre elég bizarrnak tűnik, hogy tényleg létezik ilyen. Pedig komoly vállalkozásról van szó, amit idén rendeznek meg hatodik alkalommal, óriási érdeklődés mellett. A szervezők azt ígérik, élőben mutatják be a résztvevőknek az ismerkedés összes lépését, a megszólítástól a vonzalomkeltésen át a csókig és tovább, majd addig gyakorolják velük, míg élesben is sikerrel tudják alkalmazni.

A PuaCamp a néhány éve már Magyarországon is hódító PUA mozgalomból nőtt ki. A mozaikszó jelentése pick up artist, vagyis "felszedőművész" – olyan férfi, aki rendelkezik a megfelelő önbizalommal és dominanciával, így sokkal nagyobb sikere van az ismerkedés és csábítás terén.

Na de hogy is van ez valójában? Tényleg ilyen téren totálisan sikertelen emberekből faragnak csajozógépeket alig egy hét alatt? Nem mesterkélt nagyon ez az egész az előre begyakorolt szituációkkal? Mindenki az egyéjszakás kalandokra megy, vagy van olyan is, aki komoly kapcsolatot akar? Mex Deluxe, a mozgalom egyik hazai meghonosítója válaszolt a kérdésekre.

pua1

Mex Deluxe

– Te vagy a PUA.hu oldal alapítója, ha jól vettem le, előtted nem nagyon foglalkozott senki ilyesmivel idehaza. Hogy sajátítottad el a tudást, külföldi előképeid voltak, vagy abszolút ösztönösen?

– Igen, a magyar PUA.HU közösség többek között az én közreműködésemmel kezdett el nőni és egyre nagyobbá válni. Kezdetben voltam én és pár ember, akiket bevonzott az első PUA fórumom, és akiknek ugyanaz volt a problémájuk: sikertelenek voltunk az ismerkedésben, a nőkkel kapcsolatos kommunikációban. Önbizalomhiánnyal küzdöttünk és nem értettük a dolgot miértjeit. Sok olyan sráctól tanultam meg tudatosan a dolgokat, akik ezt teljesen ösztönösen, tudattalanul csinálták.

Figyeltem őket éveken át, hogyan reagálnak különféle helyzetekben, hogyan beszélnek a nőkkel, hogyan keltik fel bennük az érdeklődést és a vonzalmat, na és hogyan vágják ki magukat frappánsan szorult helyzetekből. Nem csak a konkrét verbális szövegeket tanulmányoztam, hanem az aktuális testbeszédüket, mimikájukat, mozdulataikat is. A ezért is tréningeken nem csak a beszédre fektetjük a hangsúlyt, hanem a szubkommunikációra, hiszen az tükrözi a valódi személyiséget és a belső értékeket. Természetesen voltak külföldi példaképeim, akiket aztán évekkel később meghívott előadóként vendégül láttam a PUA Ismerkedési és Párkapcsolati konferenciákon, melyeket szintén én szervezek.

– Te személy szerint milyen gyakorisággal alkalmazod az általad is tanított fogásokat? Van, hogy nem jönnek be?

– Én már 3 éve élek párkapcsolatban egy csodálatos nővel, így az ismerkedési technikákat magam már nem alkalmazom. Viszont

"
az egész csajozás csak a felszínen tűnik úgy, mintha a csajozós dumákról és technikákról szólna, valójában ez teljesen egy belső folyamat: a vonzó férfivá válás folyamata.

Ez szól többek között az értékrendbeli változásról, belső félelmek, gátlások és szorongások leküzdéséről melyek mind egyre jobban felszabadítják az embert, ha foglalkozik ezekkel a kérdésekkel.

pua5

pua4

De visszatérve a technikai részre, ami szintén fontos, hiszen valahogyan el kell kezdeni: ehhez nyilván kell pár jó, vicces, kreatív ötlet, szöveg, azaz mankó. Természetesen 100-ból 100-szor egyik sem működik, viszont nem is ez a cél. A cél az, hogy a háttérben zajló folyamatokat értsék meg a srácok, mert utána maguk tudják természetes módon előhozni a vonzóbb énüket, és ezzel hódítani meg álmaik nőjét.

– Hányan vagytok most a csapatban, és miből áll a munkátok, milyen az átlagos napirendetek?

– A csapat változó létszámú, mert például a PUACamp csajozási táborban akár több, mint 10-15-en is vagyunk a segítőkkel és asszisztensekkel együtt, míg egy hétvégi tréninget 1-2 oktató is le tud vezényelni. A munkánk nagyon sokrétű, az irodában vagyunk hétfőtől péntekig, fogadjuk az ügyfeleket, telefonhívásokat, e-maileket, készülünk az éppen aktuális tréningre, konferenciára, csajozási táborra.

Másodrészben a terepen vagyunk az ügyfelekkel, vagy privát konzultáció keretén belül egy kávézóban, vagy terepoktatáson kint az éjszakában szórakozóhelyeken, vagy nappal az utcán, parkokban, plázákban, ahol sok vonzó nőt lehet találni.

– Ti tulajdonképpen mennyire veszitek komolyan ezt az egészet? Teljesen a hivatásotokként tekintetek rá, vagy azért a vicces/bulis oldaláról is felfogjátok a dolgot?

– Mindkettőre szükség van. Egyrészről ez ma már egy komoly szakma, komoly elvárásokkal. Sok olyan srác keres meg minket, akiken egy pszichológus a csajozás oldalát tekintve nem tudott segíteni. Amit mi csinálunk, az is pszichológia, de más is egyben, mert mi teljesen a gyakorlati úton közelítjük meg a dolgot. Hiszen a csajozásról lehet beszélgetni, de attól még nem lesz senkinek sem barátnője. Ahhoz ki kell menni a fizikai világba tapasztalatot gyűjteni. Ha ezt valaki irányítottan, egy PUA tréner segítségével teszi meg, például egy VIP Coaching privát oktatáson keresztül, akkor sokkal gyorsabban tud fejlődni és behozni mondjuk 10-20 év lemaradást az ismerkedésben pár hónap alatt, mintha egyedül vágna neki.

pua3

Egyedül is lehet persze, de sokkal nehezebb és sokkal több ideig tart.

Ma már kész, kidolgozott módszereink vannak arra, hogyan juttatunk el egy introvertált, szűz, 40 éves informatikust, akinek két női kapcsolata az édesanyja és a nagymamája odáig, hogy fél év múlva nőket szólít meg, és ha nem is válik a legprofibb hódítóvá (ami nem cél), de képes a megnövelt önbizalmával olyan nőkben vonzalmat kelteni, akik között megtalálhatja a lelki társát és későbbi feleségét.

– Hogyan kerülitek el a mesterkéltséget? Ebben a műfajban azért elég könnyű belefutni szerintem.

– Így van. Mindig figyelmeztetjük is a tanítványainkat, hogy amit mondunk, azt először próbálják ki maguk is, és csak azt építsék be a személyiségükbe, amit természetesnek érezzük. Ebből kifolyólag, nem konzervet árulunk, hanem még a nagyobb csoportos (3-4 fős) intenzív ismerkedési tréningeken is a leginkább személyre szabott megoldásokat mutatjuk meg.

Bemutató videó az intenzív tréningről:

– Mi a jellemző inkább, kik jelentkeznek a táborba vagy a tréningekre? Akik tényleg totál sikertelenek ismerkedés terén, vagy inkább az eleve menő arcok, akik csak buliként fogják fel?

– Teljesen változó, a 18 éves egyetemistától, a 40 éves rendszergazdán vagy középvezetőn át a 60 éves egyetemi professzorig. Voltak már celeb ügyfeleink (természetesen nevet nem adhatok ki), nagymenő vállalkozók, és jönnek hozzánk külföldről is sokan, főleg a nyáron, hiszen Budapest és Siófok is remek hely az ismerkedésre.

– Hogy látod, mennyire dől el fejben, hogy összejön-e valakinek álmai párkapcsolata, és mennyire múlik a külsőn?

– Mindegyiken múlik, mivel a kettő összefügg.

Azt állítani, hogy csak a külső dönti el, hazugság. A külső segít, de nem visz el a célig. Mindenkinek van ismerőse, aki nem mondható jóképűnek, köpcös, alacsony, nincsen sok pénze, mégis tízszer sikeresebb.

Tehát a kérdéshez úgy kell hozzáállni, hogy mit tehetek magamért? Ha tudok jobban is kinézni (új ruhák, új stílus, fodrász stb.), akkor tegyem meg. Mellette pedig a fő fókusz a gondolataim, gondolkodásmódom megváltoztatásán legyen, hiszen minden fejben dől el. A nő azt érzi, amit a férfi. A legrosszabb ruhákban is lehet hatalmas sikert elérni, ha felvagyok szabadulva és a legmenőbb cuccokban is beéghetek, ha belül feszült vagyok.

pua7

pua6

Csináltunk évekkel ezelőtt pont ennek bizonyítására egy estét, ahol a legrosszabb, nem összeillő ruháinkban, tökig felhúzott fehér zokniban mentünk ismerkedni és a fun hangulat miatt, még nagyobb sikereket értünk el, mint előtte.

– Mi történik a tábor során? Nappal oktatás, éjjel pedig mindenki önállóan beleindul az éjszakába, majd másnap megbeszélitek a tapasztalatokat?

– A PuaCamp csajozási táborban folyamatos az oktatás, reggeltől egészen éjszakába nyúlóan. Vannak fizikai edzések, ahol úgymond "gatyába" rázzuk a srácokat, van táncoktatás kifejezetten az ismerkedésre specializálódva, önvédelmi oktatás, előadások, nappali terepoktatás, éjszakai terepoktatás és női trénerekkel való helyzetgyakorlatok is.

Beszámoló a 2014-es táborról:

– Ezekkel a technikákkal tartós kapcsolatra is szert lehet tenni, vagy csak futó kalandokra jó? Mik az arányok?

– A résztvevők 80%-a azért érkezik hozzánk, mert tartós kapcsolatot akarnak egy általuk kiválasztott hölggyel. Futó kalandra is van példa, de nem az van a középpontban, sokkal inkább az önfejlesztés és az önbizalom-növelés.

"
Minden tréningen és oktatáson hangsúlyozzuk, hogy az őszinteség az egyik legfontosabb faktor egy férfi életében, önmagához és a nők felé is.

Tehát egyéjszakás kaland esetén is fontos előre megbeszélni, hogy a másik ne akarjon ez esetben többet és ne csalódjon.

A nők tisztelete, mint egyenrangú fél az első leckék között van, hiszen tulajdonképpen egy kapura játszunk velük. A WIN-WIN helyzetet kell megteremteni minden esetben, így végre olyan életet élhetnek a férfiak, ami méltó hozzájuk, társukhoz, mely vezet valahova és melynek van értelme. Hiszen egy megváltozott, igazi őszinte férfi már nem csak a saját életét teszi boldoggá, hanem ezáltal a környezetére is pozitív hatással lesz. Ez vezérel minket, ebben hiszünk és ezért csináljuk már sok-sok éve.

Ha érdekes volt az interjú, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Már nem a Hanna a legnépszerűbb lánynév, a fiúknál a Dominik kirobbanthatatlan
A lányoknál az Abigélek és a Nazirák, míg a fiúknál az Ábelek és az Eliotok hajráztak nagyon 2023-ról 24-re. Az élmezőnyben csak kisebb cserék történtek.


Mint minden évben, most is megtudhatjuk, hogy mik voltak a legnépszerűbb lány- és fiúnevek az elmúlt esztendőben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Bár hazánkban folyamatosan gondot jelent a megszületett gyerekek alacsony száma, ennek sok hatása nincs a névadási szokásokra, igaz, néhány érdekes trend megfigyelhető.

A lányok esetében változás történt az első helyen: a korábban vezető Hannát beelőzte a 2023-ban még csak harmadik Luca.

Az élmezőny itt a következőképp néz ki:

  1. Luca
  2. Hanna
  3. Zoé
  4. Anna
  5. Emma
  6. Léna.

A lista első 50-jében a legnagyobbat az Nazirák ugrottak előre: a korábbi 76. helyett már a 40. legnépszerűbb név a listán. Az Abigélek is nagyot mentek: ők a 38.-ról a 27. helyre törtek előre.

A további listát itt lehet böngészni:

A fiúknál sokkal nehezebben változnak a trendek. Ott 2023-hoz képest nincs változás a dobogón, de az első 15-ben sincsenek jelentős változások. A 23-ban még negyedik Mátéknak tavaly meg kellett elégedniük a 6. hellyel, a Milánok és a Marcellek is beelőztek. Itt az élmezőny így néz ki:

  1. Dominik
  2. Olivér
  3. Levente
  4. Marcell
  5. Milán
  6. Máté.

Az első 50-ben itt az Ábelek dobbantottak nagyot: 14 helyet előre ugorva a 34.-ről a 20. helyre ugrottak. Nem panaszkodhatnak a Barnabások sem, akik a 25.-ről a 19.-re kerültek. Némi meglepetésre hatalmas, 25 helyes röppályával éppen befértek az első 50.-be az Eliotok. Tavaly Magyarországon 228 kisfiú kapta ezt a nevet.

A fiúnevek további listája:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Megnéztük, mi történik a textilgyűjtő konténerbe dobott ruhákkal!
Megnéztük, mit jelent a valódi újrahasznosítás: mi történik a ruhákkal, ha nem a kukába, hanem a megfelelő helyre kerülnek. Videón mutatjuk, miért nem mindegy, hová dobod a textilt!


Valószínűleg a te szekrényed mélyén is lapul néhány kinőtt, kifakult, lyukas vagy egyszerűen csak megunt ruhadarab. És ha már tudatos vagy, akkor nem a kukába, hanem egy textilgyűjtő konténerbe dobod ezeket. De vajon mi történik velük ezután? Hova kerül a póló, amit öt éve már csak alváshoz hordtál? Vagy a kabát, amit még mindig sajnálsz, de tudod, hogy már kiszakadt és sosem veszed már fel?

Mi nemcsak feltettük ezeket a kérdéseket, hanem utánajártunk a pontos válaszoknak – testközelből! A székesfehérvári válogatóüzemben, a Textrade Kft.-nél jártunk, ahová a MOHU textilgyűjtő konténereiből származó ruhák kerülnek. A TikTok-videónkban megmutatjuk, mi történik a konténerbe dobott darabokkal – a válogatástól az újrahasznosításig.

VIDEÓ: Nézd meg, hogyan zajlik a válogatás, mi történik a darált anyaggal, és hova kerülnek a legmenőbb vintage ruhák!
@szeretlekmagyarorszag.hu #hirdetés te tudtad, hova kerülnek a ruhagyűjtőből a ruhák???? #mohu #gyűjtőkonténer #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Az első szűrő: ruhaként még használható?

A folyamat azzal kezdődik, hogy megvizsgálják: egyáltalán viselhető-e még az adott darab. Ha igen, akkor kategóriák szerint szétválogatják – nadrág, kabát, gyerekruha, szoknya, blúz, kiegészítők stb. Ezután több körös szortírozás következik, amelyben anyagminőség alapján döntenek a ruhák további sorsáról.

A jobb állapotú darabok európai second hand üzletekben landolnak, a gyengébb minőségűek pedig – lebálázva – afrikai piacokra kerülnek. Van azonban egy különleges szekció is: a „vintage válogató”, ahová a beérkezett ruhák legjobb 1%-a kerül. Ezek a darabok különösen keresettek a menő second hand butikokban, és nem ritkán újra divatot csinálnak abból, amit más már elfeledett.

Mi lesz a teljesen hordhatatlan ruhákból?

Ha a textil már nem hordható – például szakadt, foltos vagy nagyon elhasználódott –, akkor a darálóba kerül. Innen két út vezethet: az egyik az RDF, vagyis az energetikai hasznosítás. Az így ledarált ruhadarabokat erőművekben elégetik, és energiát nyernek belőlük. A másik lehetőség, hogy ipari célokra használják fel őket: például autók hangszigeteléséhez, töltőanyagként vagy tisztítórongyként. Ez már önmagában is sokkal jobb sors, mint a szeméttelep – de ehhez az kell, hogy te jól dönts: ne a kommunális hulladékba dobd a textilt!

Miért fontos ez az egész?

A ruháink előállítása hatalmas környezeti terheléssel jár: rengeteg víz, energia és szennyezés kapcsolódik egy-egy új pólóhoz vagy nadrághoz. Ha ezeket a darabokat elhasználás után egyszerűen elégetjük vagy elásva tároljuk, azzal mindezt az erőforrást elpazaroljuk – ráadásul

sok műszálas textil lebomlás helyett mikroműanyagként szennyezi a földet és a vizeinket.

Hol találsz textilgyűjtő konténert?

A textilgyűjtő konténerek országszerte megtalálhatók. Jelenleg Magyarországon 3000 textilgyűjtő konténer érhető el, és a cél, hogy 2026 végére ez a szám elérje a 6000-et. Tavaly már 1200 új gyűjtőt helyezett ki a MOHU, és a tervek szerint minden 2000 főnél nagyobb településen elérhető lesz ilyen konténer, amennyiben a telepítési feltételek biztosítottak.

Az első ilyen konténerek már megtalálhatók hulladékudvarokban, kiskereskedelmi egységeknél és településeken, de a hálózat folyamatosan bővül. Ha szeretnéd megtudni, hol van a hozzád legközelebbi gyűjtőpont, keresd fel a MOHU térképes keresőjét.

A konténerek telepítésére önkormányzatok és kiskereskedelmi egységek online jelentkezhetnek a MOHU Gyűjtőkonténer igénybejelentő oldalán. Ha egy vállalkozás vagy település szerződést köt, a telepítés ingyenes, és a MOHU alvállalkozója rendszeresen üríti a konténereket.

És mit tehetsz te?

A legegyszerűbb dolog: ha megválsz egy ruhától, ne az otthoni szemetesbe dobd! Vidd el egy MOHU-s textilgyűjtő konténerhez. Ezekből már több mint 2800 van országszerte, és folyamatosan bővül a hálózat. A legközelebbi konténert könnyen megtalálod a MOHU térképes keresőjében. Ezzel egy apró, de nagyon is számító lépést teszel a fenntarthatóság felé. Minden egyes bedobott ruhadarab esélyt kap az újrahasználatra vagy újrahasznosításra – és közben te is teszel valamit a környezetért!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Húsvéti bevásárlás: teszteltük, hogy alakulnak az árak, és megnéztük, hogyan kerül a csokinyuszi a boltokba
Húsvét közeledtével kíváncsiak voltunk, hogyan készülnek fel az áruházak az ünnepi rohamra és teszteltük, mennyibe kerül vajon egy húsvéti bevásárlás. Videónkból kiderül, mennyit sikerült spórolni a kasszánál, de kulisszatitkokat is mutatunk: utánajártunk, hogyan kerül a csokinyuszi a Tesco polcaira.


Ahogy közeledik a húsvét, egyre többen indulnak útnak, hogy beszerezzék az ünnepi asztalhoz szükséges finomságokat – a sonkától kezdve a tojásig, a kalácstól a csokoládé nyuszikig. Idén mi is bevásárlókosarat ragadtunk, és ellátogattunk a Tesco budaörsi áruházába, hogy megnézzük, milyen árakkal és kínálattal számolhatnak a vásárlók húsvét előtt.

Vajon idén mennyire kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha a klasszikus húsvéti finomságokkal szeretnénk feltölteni a kosarunkat?

A vásárlás során azonnal szembetűnt, hogy nem mindegy, hogyan válogatunk! A Tesco Clubcarddal ugyanis nemcsak a kosarunkat tölthetjük meg ínycsiklandó termékekkel, de jócskán spórolhatunk is. Egy-egy terméknél akár több száz forintot is, így érdemes beszerezni a digitális kártyát azoknak is, akik eddig nem használták. Az akciók a húsvéti szezonban különösen előnyösek, hiszen az ilyenkor jellemző nagybevásárlások során összeadódik a megtakarítás.

Nagybevásárlás olcsóbban

Szalámi, tészta, kukoricakonzerv, liszt, öblítő, mosogatószer, kutyaeledel. Tipikus bevásárlólista, ráadásul tipikusan 2-3 helyre is elmegyünk, hogy mindezt beszerezzük. A Tescónál viszont mindezt egy helyen, és még olcsóbban megvehetjük, mint tavaly ilyenkor. Az áruházlánc ugyanis áprilistól 260 olyan termék árát is csökkentette a tavalyinál alacsonyabb szintre, ami nagyobb bevásárláskor kerül a kosarakba. Legyen szó akár húsvéti készülődésről, nagytakarításról vagy a hűtőszekrény feltöltéséről, a Tesco Árgarancia programjában és kedvező Clubcard-árain mindent megtalálsz, amire szükséged van.

A húsvéti roham idején a polcok gyorsan ürülnek, a termékek pótlása azonban zökkenőmentesen zajlik – köszönhetően a Tesco hatalmas logisztikai hálózatának. Hogy megtudjuk, hogyan jutnak el időben a húsvéti termékek az áruházakba, ellátogattunk a Tesco logisztikai központjába is. Megnéztük, hogyan működik Szigetszentmiklóson, ahonnan az ünnepi kínálat java is útnak indul.

A húsvéti bevásárlásról és a logisztikai központban tett látogatásról készült videónkat nézd meg itt - a végén pedig az is kiderül, mennyit sikerült spórolnunk:

Belestünk a kulisszák mögé, és Melhardt Norbert raktárvezető vezetésével megnéztük azt az elképesztő,

100 ezer négyzetméteres komplexumot, amely nemcsak méreteiben és technológiai megoldásaiban lenyűgöző, hanem arra is képes, hogy 24 órán belül kiszolgáljon 198 Tesco áruházat országszerte.

Itt láthattuk, hogy milyen összehangolt munkára van szükség ahhoz, hogy az ország több száz üzletébe eljussanak az ünnepi áruk. A raktárakban már hetekkel az ünnep előtt megkezdődik a húsvéti áruk fogadása, rendszerezése, majd szétosztása. A precízen működő logisztikai rendszernek köszönhetően a polcokon mindig friss és megfelelő mennyiségű áru várja a vásárlókat – még az utolsó pillanatban is.

Miért kellett ez az új központ?

A válasz egyszerű: hatékonyság és fenntarthatóság. A korábbi herceghalmi és gyáli raktárakat egy központba vonták össze, hogy kevesebb megtett kilométerrel, kisebb környezeti terheléssel és gyorsabb kiszállítással működjön a Tesco logisztikája. A számok önmagukért beszélnek: az éves szén-dioxid-kibocsátás várhatóan 830 tonnával csökken, és a megújuló energiát több mint 8600 napelem biztosítja.

Mi van a színfalak mögött?

Március óta teljes kapacitással pörög a központ, ahol minden terméktípus külön zónát kapott: a hűtést nem igénylő szárazáru, a zöldség-gyümölcs, a tejtermékek, húsok és halak mind saját részlegben „laknak”, különböző hőmérsékletű csarnokokban.

Külső szemlélőként a legdurvább talán az 1 fokos hűtőcsarnok, ahol zsilipes dokkolórendszer akadályozza meg a hőveszteséget, és ahol egy kamion rakodása pont úgy történik, mint egy svájci óramű működése.

A logisztika teljes mértékben digitális: a termékek útja a beérkezéstől a kiszállításig nyomon követhető, a kollégák pedig PDA-val és vonalkódokkal dolgoznak. A csarnokban 32 ezer raklapnyi, azaz körülbelül 2,5 millió karton termék tárolható, és minden úgy van kialakítva, hogy még a targoncák is menetrendszerűen működjenek.

És hogy néz ki egy nap itt?

Az üzemben közel 900 munkatárs dolgozik folyamatos műszakokban, a pihenőidőben pedig masszázsfotelek, csocsóasztalok és meleg étel is várja őket. A biztonságról több száz kamera, mozgásérzékelő és tűzvédelmi rendszer gondoskodik – egészen elképesztő, milyen komplexitással működik ez az egész.

A telephely saját járműjavítóval, kamionmosóval és üzemanyagtöltő állomással is fel van szerelve. Ráadásul egy elektromos vontató is segíti a munkát, ami újabb lépés a környezetbarát működés felé.

És mi köze mindennek a húsvéthoz?

Nos, a Tesco üzletekbe március végétől már innen érkeznek a húsvéti termékek: több száz tonna sonka, több mint húszféle, magyar forrásból származó tojás (heti akár 2 millió darab!), friss zöldségek, kalács, torma, no meg persze a csokinyuszik és -tojások is itt indulnak útnak, hogy az ünnepi asztalra kerüljenek.

Mi pedig a látogatás során megtapasztaltuk: ez a központ nemcsak logisztikai bravúr, hanem egy aprólékosan megtervezett, jövőbiztos rendszer, ami mögött ott áll a technológia, az ember és a környezettudatos szemlélet – na meg az a csapat, amelynek köszönhetően a húsvéti reggeli (és minden más bevásárlás) tényleg gond nélkül az asztalodra kerülhet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Finnország a világ legboldogabb országa, nagyon visszacsúszott az USA a listán
Társadalomtudósok minden évben több mérőszám alapján állítják fel az ország boldogsági sorrendjét. Észak-Amerika nem örülhet, mi a stabil középmezőnyben szereplünk.
Malinovszki András / Fotó: Pexels/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. március 20.



A 2025-ös Világboldogság-jelentés (World Happiness Report) ismét Finnországot hozta ki a világ legboldogabb országának, az idei már a nyolcadik év, hogy az élen áll. Az első négy helyezett között nem történt változás tavalyhoz képest: Finnországot Dánia, Izland és Svédország követi, míg Norvégia a 7. helyen végzett. A skandináv országok sikerének titka a magas színvonalú, mindenki számára elérhető egészségügyi, oktatási és társadalmi támogatási rendszerekben keresendő, emellett alacsony a jólléti egyenlőtlenség is – számol be a CNN.

Az emberek hozzáállása szintén fontos szerepet játszik Finnország kiemelkedő eredményében. John Helliwell, a Világboldogság-jelentés egyik alapító szerkesztője szerint a skandináv országok élen járnak az elveszett pénztárcák visszaszolgáltatásában, ami azt mutatja, hogy az ott élők valóban törődnek egymással.

Helliwell szerint a finn szakértők közül sokan úgy vélik, hogy a téli háború, vagyis az 1939-40-ben zajló orosz-finn háború után kialakult egység és bizalom is hozzájárul a boldogságszinthez. Bár Finnország nem nyerte meg a háborút, az emberek összefogtak, és megértették, hogy még egy hatalmas túlerővel szemben is képesek helytállni.

A szakértő arra is rámutatott, hogy a finnek kevésbé anyagias szemléletmódot követnek. „Manapság egyre fontosabb, hogy a személyes dolgokra összpontosítsunk az anyagiak helyett” – tette hozzá Helliwell.

A jelentés pozitív megállapításai között szerepel az is, hogy az emberek világszerte sokkal kedvesebbek, mint azt általában gondolják. „Az emberek honfitársai jobbak, mint ahogy azt elképzelik, és ennek felismerése természetesen boldogabbá tesz, de megváltoztatja azt is, ahogyan a szomszédaikról gondolkodnak” – fogalmazott Helliwell.

Érdekesség, hogy két latin-amerikai ország is bekerült a tíz legboldogabb ország közé. Costa Rica a 6., Mexikó pedig a 10. helyen végzett. Ilana Ron-Levey, a Gallup ügyvezető igazgatója szerint mindkét ország lakói erős társadalmi hálózatokkal rendelkeznek, bíznak a vezetőikben és intézményeikben, és optimistán látják gazdaságuk jövőjét.

Az Egyesült Államok azonban egyre rosszabb helyezést ér el. A 2025-ös rangsorban már csak a 24. helyet tudta megszerezni, ami eddigi leggyengébb eredménye, először esett ki a top 20-ból. Ron-Levey szerint a visszaesés részben annak köszönhető, hogy a 30 év alatti fiatalok rosszabbnak érzik az életüket, mint korábban. Úgy érzik, kevésbé támogatják őket a barátaik és családjuk, kevésbé szabadok az életük irányításában, és kevésbé optimisták az életszínvonalukkal kapcsolatban.

Az Egyesült Királyság a 23. helyen végzett, ami a legalacsonyabb életértékelése 2017 óta. Kanada pedig a 18. helyen áll, ahol az elmúlt évtizedben folyamatos csökkenés figyelhető meg a boldogságszintben.

A jelentés több mint 140 országban élő emberek Gallup World Poll felméréseire épül, és az országokat az előző három év (2022–2024) átlagos életértékelései alapján rangsorolja. A boldogságot hat fő tényező alapján vizsgálják:

  • egy főre jutó GDP
  • társadalmi támogatás
  • egészséges várható élettartam
  • szabadság
  • nagylelkűség
  • a korrupció érzékelése.

Magyarország egyébként a lista abszolút középmezőnyében van: idén a 69. helyet foglaljuk el.

A világ legboldogabb országainak listáját Hollandia (5. hely), Izrael (8. hely) és Luxemburg (9. hely) is színesíti. A rangsor végén Afganisztán áll (147. hely), mögötte pedig Sierra Leone, Libanon, Malawi és Zimbabwe szerepelnek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: