8 tévhit az elektronikus fizetéssel kapcsolatban
Kellett már azért visszafordulnod a pénztártól mert csak készpénzzel lehetett fizetni, nálad pedig csak kártya volt? Vagy nem engedték, hogy a péksütidet kártyával rendezd, mondván túl kicsi az összeg? Január 1-től hivatalosan ennek vége és minden online kasszával rendelkező kereskedő köteles biztosítani a vevőnek az elektronikus fizetési lehetőséget, legyen szó bármekkora összegről.
Egy tavalyi, az OTP Bank megbízásából végzett felmérés arra mutatott rá, hogy a bankkártyával rendelkezők 56 százalékának kellett már elállnia a vásárlási szándékétól azért, mert nem volt lehetőség az adott üzletben kártyával fizetni¹. Ez leggyakrabban a fiatalokkal, valamint a Budapesten és megyeszékhelyeken élőkkel fordult elő. Ez kellemetlen élmény a vevőnek, és elszalasztott lehetőség a kereskedőnek is, hiszen sokan emiatt legközelebb már eleve olyan árushoz fordulnak, ahol lehetséges az elektronikus fizetés.
A sok kereskedő azonban – még mindig kétkedve tekint az új fizetési megoldásokra. Most segítségképp az ezt tápláló tévhiteknek néztünk utána az OTP Bank szakértőjének segítségével.
A leggyakrabban felhozott érv, hogy a terminálok beszerzése és üzemeltetése drága és emiatt nem feltétlen éri meg a kereskedőnek a használata. Tény, hogy a terminálok üzemeltetésének van valamekkora költsége, de ez nagyban függ a forgalomtól és attól, hogy mely pénzintézettel születik megállapodás.
Másik gyakori érv, hogy a kártyás fizetésnek nincs akkora hatása a forgalomra, hogy megérje. Az elektronikus fizetési lehetőség bevezetése azonban azt jelenti, hogy nincs olyan vevő, akit el kellene utasítani és sokan alapvetően is szívesebben vásárolnak bankkártyával. Magyarországon több mint 9,7 millió fizető kártya van forgalomban, és sokan már kifejezetten keresik azokat az üzleteket, ahol fizethetnek kártyával vagy mobillal². A fent idézett kutatás alapján a bankkártyával rendelkezők 57 százaléka, ahol csak lehet a kártyás, vagy a mobiltelefonos fizetést választja, így üzleti érdek is az elektronikus fizetés bevezetése. Emellett január 1-től törvény írja elő az online kasszával rendelkezőknek, hogy biztosítaniuk kell az elektronikus fizetés lehetőségét ügyfeleik számára.

Az asztali terminálokra valóban igaz ez az állítás, azonban mobilterminállal kiküszöbölhető ez a probléma, hiszen ezek egy része SIM-kártyával működik. Így ahogy a mobiltelefonunkat is szinte mindenhol tudjuk használni, ahol megfelelő a lefedettség, úgy a mobilterminálok is üzemeltethetők vezetékes kapcsolat nélkül.
Melyik elektronikus fizetési rendszert válaszd?
Minden érintett kereskedőnek érdemes aszerint választani a különböző pénzügyi szolgáltatók ajánlatai közül, hogy melyik illeszkedik leginkább forgalmához és tevékenységi köréhez. Hasznos lehet előre kiszámolni, hogy mi éri meg számukra a legjobban, persze ehhez átlátható árazású ajánlatokra is szükség van, bújtatott költségek nélkül. Az OTP Csoport több megoldást is kínál a kereskedők számára, hogy igényeikhez és árbevételükhöz igazodó szolgáltatást választhassanak.
„Azoknak a kereskedőknek és szolgáltatóknak, akiknek éves árbevétele nem haladja meg a 30 millió forintot a SimpleBusiness alkalmazást ajánljuk. Ennek segítségével a kereskedő néhány egyszerű lépésben, saját mobiltelefonjával teheti lehetővé, hogy ügyfelei készpénzmentesen rendezzék számlájukat. Míg az évi 30 millió forintot meghaladó árbevétel esetén a POS-terminál igénylését javasoljuk, amellyel gyorsan és kényelmesen, a már széles körben ismert módon fizethetnek az ügyfelek bankkártyájukkal, vagy bármely okoseszközükkel legyen az okostelefon vagy okosóra” - tette hozzá Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment Chapterének vezetője.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a cikkben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.
A POS-terminálok használatának általában van bizonyos bérleti díja, valamint érdemes számításba venni a telepítési, karbantartási és – adott esetben – oktatási díjakat is amikor költségeket számolunk. Pont ezek miatt érdemes olyan szolgáltatót keresni, amelynek átlátható az árazása. De ha például az adott vállalkozó már rendelkezik vezetékes internettel, az asztali terminálok kisebb kiadással járnak, hiszen nem terheli a felhasználót plusz kommunikációs költség. Mindenképpen javasolt teljes körűen tájékozódni az elektronikus fizetést nyújtó pénzügyi szolgáltatók ajánlatai között.
Az elektronikus fizetés nemcsak gyorsabb, de biztonságosabb is, hiszen nem kell a pénzkezelés költségeivel és nehézségeivel számolni. A fizetési tranzakciók pár másodpercen belül megvalósulnak és legkésőbb két banki munkanapon belül elindul az átutalás a tranzakció beérkezésétől számítva. Emellett akár dollárban és euróban is tudja biztosítani a kereskedő a fizetés lehetőségét a vásárlói felé.

A fentiekből következik, hogyha megvan a megfelelő partner, akkor gördülékenyen indulhat az elektronikus fizetés bevezetése is, sőt, az OTP Bank például díjmentesen vállalja a POS-hálózat kiépítését és telepítését, valamint karbantartását, tehát ez is leginkább szolgáltató kérdése.
A műszaki feltételek függvényében, de legkésőbb a szerződés aláírásától számított 15 munkanap alatt elvégezteti a bank a terminálok telepítését. Így az egész folyamat kb. két hét alatt végig járható és kikerülhet a vállalkozás ajtajára is a bankkártya elfogadóhely felirat.
A szolgáltató szektorban gyakran azért riadnak vissza a kártyás fizetés lehetőségétől, mert azt feltételezik, hogy így a vevő nem adhat borravalót. Pedig az OTP Bank POS-termináljaival az is megoldható, hogy ne csak a számla végösszegét, hanem elkülönülten a borravalót is rendezze az ügyfél. Az egész ennyire egyszerűen működik, mint ahogy ebből a kisfilmből kiderül:
¹ A kutatás az OTP Bank megbízásából az MTM Kft. Pulzus kutatási applikációjával készült 1090 felnőtt korú, internetező és okostelefont használó válaszadó részvételével. Az adatfelvétel 2020. 11. 26-a és 2020. 11. 28-a között történt.
² Pénzforgalmi táblakészlet (mnb.hu)
A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.