3 dolog a fenntartható kávétermelésért
Magyarországon évről évre nő a minőségi kávék iránti kereslet, és a koffeinbevitelen túl egyre többen élményként tekintenek a kávézásra. Ezzel párhuzamosan azonban az éghajlatváltozás, a kávécserjéket sújtó betegségek, a csökkenő természeti erőforrások, a trágyák emelkedő költségei, valamint a kávé csökkenő ára és a növekvő gyártási költségek oda vezetnek, hogy a kávéültetvényesek egyre nehezebben élnek meg a kávétermesztésből.
Fenntartható gazdálkodási módszerek és beszerzés nélkül hamarosan búcsút inthetünk több kávéfajtának is. A kávéipar fennmaradásának feltétele, hogy aktívan tegyünk a termőterületek megóvásáért és a kávétermelő közösségek támogatásáért. Éppen ezért a Tchibo kávémárkáján keresztül fenntartható és tiszteleten alapuló gyakorlatokat valósít meg, ezáltal termékeiben az élvezeti érték szorosan összefonódik a környezeti és a társadalmi felelősségvállalással.
A cég nem csak a kávétermesztés során figyel a fenntarthatóságra, hanem a használati cikkeknél is ügyelnek a fenntartható forrásokra és az újrahasznosításra: a pamutalapú textilek 98%-a fenntartható forrásból származik, 2020-ban 63 millió műanyag palackot hasznosítottak újra textiltermékeikben*, a csomagolóanyagoknak pedig már 97%-a újrahasznosított.

Fenntartható kávétermesztés alatt azt értjük, hogy a származási országokban élő kávétermesztők és családjaik ma és a jövőben is jól meg tudnak élni a kávétermesztésből.
A fenntartható termesztési módszerekre való átállással a farmerek fontos ismereteket és módszereket sajátítanak el olyan témakörökben, mint a talajtermékenység, a vízhez való hozzáférés vagy a klímavédelem. Ez segít abban, hogy hosszú távon több és jobb minőségű kávét termesszenek.
Na de mit tesz a Tchibo a fenntartható kávé érdekében?
1. Elismert szervezetekkel működnek együtt
A fenntarthatósági törekvéseihez kapcsolódóan olyan nemzetközileg elismert szervezetekkel működnek együtt, mint például a Rainforest Alliance ( a tanúsítás célja az esőerdők, a környékén élő állatok és emberek védelme, a kávé, tea és egyéb növények fenntartható termelésének biztosítása), a Fairtrade (A Fairtrade-nek az a lényege, hogy se a természetet, se a termelőket ne zsákmányolják ki az adott termék előállítása során), a UTZ Certified, továbbá a bio tanúsítás mögött álló szervezetekkel, valamint agrártudósokkal, kereskedelmi partnerekkel és állami, illetve nem állami szervezetekkel közösen tevékenykednek a fenntartható kávétermesztés és a farmerek életkörülményeinek javítása érdekében.
2. Kiállnak az ültetvényesek és családjaik jobb életkörülményeiért
Tchibo Joint Forces!® képzési programjukkal 2009 óta támogatják a kávéültetvényeseket és családjaikat a hagyományos termesztésről a társadalmilag és ökológiailag tolerálható, valamint ökonómiailag nem megterhelő kávétermesztésre való, lépésenkénti átállásban. A származási országokban lebonyolított projektjeikkel lehetőségük van arra, hogy a kávéültetvényesek és családjaik valós életkörülményeit a közvetlen közelből tapasztalhassák meg. Közösen dolgoznak ki olyan megoldásokat, melyek nemcsak regionálisan, de nemzetközileg is megvalósíthatók. 16 projekt keretében eddig 8 ország több mint 35.000 termelője teljesítette sikeresen a programot.
Továbbá a származási országokban megvalósított képzési projektjeiknek köszönhetően, Coffee Care és Save the Children partnereinkkel közösen, 2009 óta több mint 5500 gyermekre és fiatalra vigyáztak a szüretek idején Tanzániában és Guatemalában, és biztosítottak számukra oktatást.
3. Nem használnak növényvédő szereket
A fenntartható kávétermesztésben nem használnak növényvédő szereket vagy műtrágyát, kímélve ezzel a talajt és a klímát. Így a talaj termékenyebb, a kávé minősége jobb, az ültetvényesek jövedelme pedig magasabb lesz.
A kávéválasztásnál érdemes tehát figyelni a csomagolás rejtette plusz információkra, mert a Fairtrade és Rainforest Alliance tanúsítvánnyal ellátott kávé fogyasztása nemcsak a kávézás élvezetét jelenti, hanem a fenntartható fejlődés ötletének és szellemének támogatását.

Harmincadik születésnapját ünnepli idén a Tchibo!
Ennek alkalmából a kávézás egyedi élményén túl sok szórakozásra és nyereményre számíthat minden meglévő és jövőbeni vásárló.
Az ünnepi időszak alkalmából a Tchibo több meglepetéssel is készül a vásárlói számára. Május másodikától országos nyereményjáték indul, melyben minden Tchibo termék részt vesz, értékhatár nélkül.
Május 14-én pedig útjára indul a "Tchibo Barista Bár" roadshow, amely több mint 11 városba viszi el a Tchibo kávéélményt országszerte, egészen 2022. június 25-ig. Helyszínekért kattints: www.tchibobaristabar.hu
(*Forrás: Textile Exchange (Shen L., et al. (2010) Resour Conserv Recycl, 55 (1), 34-52) alapján végzett számítás)