ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Új kutatás: Az európai szülők több mint negyedének nincsenek ismeretei a HPV-ről

Több európai országban is javul a humán papillomavírus megértésének és az ezzel kapcsolatos tudatosságnak szintje a szülők körében. A kutatás ugyanakkor azt is megállapítja, hogy a HPV-vel és a méhnyakrákkal kapcsolatban még mindig vannak félreértések.


Az európai szülők(1) több mint negyedének nincsenek ismeretei a HPV-ről(2). Európa-szerte minden ötödik szülő ugyan ismeri a HPV-t, de nincs tisztában azzal, hogy rákot okozhat.(ii).

Az MSD (amelyet az USA-ban és Kanadában Merck & Co., Inc. néven ismernek) új kutatást mutatott be, amely szerint több európai országban javul a humán papillomavírus (HPV) megértésének és tudatosságának szintje a szülők körében.(i) A kutatás ugyanakkor azt is megállapítja, hogy a HPV-vel és a méhnyakrákkal kapcsolatban még mindig vannak félreértések, és a különböző európai országok között a COVID-19 járványt követően némi eltérés mutatkozik a rutinszerű védőoltásokhoz való hozzáállás tekintetében.

Az európai országokban élő szülők körében végzett kutatás szerint(i) a megkérdezettek 73%-a mondta, hogy rendelkezik ismeretekkel a HPV-ről(ii). Ez 4%-os javulást jelent a tudatosság szintjének tekintetében, ha összehasonlítjuk egy 2019-es hasonló, ugyanezt a kérdést feltáró, az országok hasonló körét vizsgáló kutatással.(v)

Miközben az új kutatás a HPV-vel kapcsolatos tudatosság szintjének növekedését mutatja, egyértelmű bizonyítékokat is azonosít a vírussal kapcsolatos félreértések tekintetében a szülők körében. A megkérdezett szülők több mint egynegyede (27%)(ii) azt állítja, hogy nincs tisztában a HPV-vel, pedig a legtöbb szexuálisan aktív férfi és nő élete során valamikor megfertőződik annak valamelyik formájával.(3)

A kutatást az Ipsos végezte az MSD megbízásából és finanszírozásával, 7111 szülő megkérdezésével, nyolc uniós országban.(ii) A minden évben május 25. és 31. között rendezett Európai Rákellenes Hét (EWAC) alkalmából, szakértő előadók részvételével, online rendezvényt szerveztek, hogy megvitassák a COVID-19 szülőkre gyakorolt hatását a védőoltások és a HPV-vírussal kapcsolatos tudatosság kapcsán.

A kutatást bemutató rendezvényen felszólaló Dr. Xavier Bosch, a Katalán Onkológiai Intézet munkatársa elmondta: "A kutatás pozitív eredményei szerint a szülők körében Európa-szerte megnőtt a HPV-vel kapcsolatos tudatosság. Azonban még mindig van teendő annak érdekében, hogy az általános immunizációs és szűrőprogramok újra fókuszba kerüljenek, valamint további erőfeszítésekre van szükség, hogy megelőzzük a HPV terjedését és a rákkeltő HPV előfordulási gyakoriságának esetleges növekedését. Ebben a kritikus időszakban most még éberebbnek kell lennünk a lakosság egészségével kapcsolatban, és biztosítanunk kell, hogy a rutinszerű egészségügyi szűrések és védőoltások ismét a régi kerékvágásba kerüljenek, amelyekre nyilvánvalóan hatással volt a COVID-19 világjárvány."

Az eredményekre reagálva Esra Urkmez, az ENGAGe* betegjogi és tudatosságnövelő adománygyűjtési igazgatója elmondta: "Mindenekelőtt anyaként tudom, hogy minden szülő egyszerűen csak azt akarja, hogy ’a legjobb legyen a gyermekeinek’. Egyetlen szülő sem szeretné, ha gyermeke rosszul lenne, vagy bármilyen olyan betegségben szenvedne, amely megakadályozná, hogy később a lehető legtöbbet hozhassa ki önmagából. Ezért olyan fontos, hogy saját magunk járjunk utána a dolgoknak, és hogy megkapjuk a megfelelő információkat, amelyek segítenek abban, hogy tájékozottan és felhatalmazva hozzunk döntéseket szeretteink egészségével, valamint bizonyos betegségek és rákos megbetegedések megelőzésével kapcsolatban. Az elmúlt két évben azonban a COVID-19 világjárvány miatt a szülők számára egyre nehezebbé vált a védőoltásokkal kapcsolatos hatalmas és összetett információhalmazban való eligazodás. A szülők számára az sem egyértelmű már, hogy kiben bízhatnak meg.

Ahogy Esra Urkmez fogalmaz, "a szülőknek továbbra is megbízható forrásokat, például az Egészségügyi Világszervezetet (WHO) kell használniuk, amikor az egészséggel, valamint a rákos megbetegedések és betegségek megelőzésével kapcsolatos információk után kutatnak, ugyanakkor proaktívan beszélniük kell ezekről egy egészségügyi szakemberrel. Fontos, hogy a szülők biztosak és tájékozottak legyenek abban, hogy egy olyan dolog, mint a HPV elleni vakcina, nem új (mint a COVID-19 vakcina), sokkal régebb óta létezik, átfogóan tanulmányozták és kutatták. Maga a HPV okozta megbetegedés és bizonyos daganatok megelőzhetők a későbbi életkorban, ha egyszerűen most cselekszünk gyermekeink érdekében. Ha valaki bizonytalan, egyszerűen beszéljen egy egészségügyi szakemberrel, hogy további információt kapjon arról, hogyan előzhet meg bizonyos rákos megbetegedéseket férfiaknál és nőknél egyaránt."

Magyarországon az érdeklődők többek között az NNK Egészégvonal honlapján, a hpvoltas.com vagy a hpvdoktor.hu oldalon tudhatnak meg többet a HPV-ről és a védőoltásokról.

A kutatás kiemelt pontjai

HPV tudatosság:

- Csak minden második szülő, aki tisztában van a HPV-vel (55%)(ii), mondja azt, hogy tájékozottnak érzi magát, ami még inkább rávilágít a tudatosság hiányosságaira.

- A HPV-vel kapcsolatos tudatosság országonként változó: Olaszországban a legmagasabb, Németországban (59%) és Svédországban (60%) a legalacsonyabb(ii).

HPV és rák:

- A megkérdezett szülők 73%-a mondta, hogy ismerettel rendelkezik a HPV-ről(ii).

- A HPV-vel tisztában lévő szülők 55%-a érzi magát tájékozottnak a HPV-vel kapcsolatban.(ii)

- A megkérdezett szülők alig kevesebb mint fele (48%) mondta, hogy tisztában van azzal, hogy a HPV rákot okozhat(ii) mind a férfiak, mind a nők esetében, ami hangsúlyozza, hogy egyes területeken alacsony az ismeretek szintje.

- 42%-uk nem tudott a védőoltásokról, amelyek segíthetnek megelőzni egyes ráktípusokat(ii), ami tovább mutatja a tudatossági szintek hiányosságait.

A COVID-19 hatása az oltóanyagokkal kapcsolatos véleményekre:

- A szülők megosztottak a COVID-19 világjárvány miatt a védőoltásokkal kapcsolatban rendelkezésükre álló információk mennyiségét illetően: a szülők fele (49%) szerint túl sok információ áll rendelkezésükre.(ii)

- A szülők 43%-a szerint a COVID-19 következtében a védőoltásokkal kapcsolatban rendelkezésre álló információk mennyisége miatt túlterheltnek érzi magát.(ii)

- A szülők 68%-a állítja, hogy a világjárványt követően nagyobb valószínűséggel fogja biztosítani, hogy gyermekét a COVID-19-től eltérő betegségek ellen is beoltsák.(ii)

- A szülők 61%-a állítja, hogy a COVID-19 világjárvány miatt tájékozottabb a gyermeke oltásaival kapcsolatban.(ii)

- A szülők 90%-a úgy véli, hogy gyermeke számára fontos, hogy más (nem csak a COVID-19 elleni) betegségek ellen is be legyen oltva.(ii)

A kutatást az Ipsos végezte, az MSD kezdeményezte és finanszírozta, és az MSD kezeli és tulajdonolja. Az MSD teljes szerkesztői ellenőrzéssel és jóváhagyással rendelkezett a kutatási eredmények felett.

1 A következő európai uniós országokban élő szülők vettek részt a kutatásban: Ausztria, Franciaország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Svédország, Szlovénia

2 2022 Ipsos Research / MSD Data on File: HPV Awareness Study with Parents 2022

3 Cervical Cancer: Key Facts, by World Health Organisation, Utoljára letöltve: 2022. április 28. - https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/cervical-cancer

4 Centres for Diseases Control and Prevention, CDC. “Reasons to get HPV Vaccine.” 2022, Utoljára letöltve: 2022 május 17. - https://www.cdc.gov/hpv/parents/vaccine/six-reasons.html

v Ipsos Research / MSD: EU HPV Consumer Awareness Study 2019 - Utoljára letöltve: 2022 május 23. – https://www.ipsos.com/en-ch/human-papillomavirus-europe

* A nőgyógyászati daganatokra fókuszáló betegszervezet.

Megjegyzések

A HPV (humán papillomavírus) nagyon gyakori és erősen fertőző víruscsalád.(iii) A HPV bármilyen szexuális érintkezés útján terjedhet.(iii) A HPV annyira gyakori, hogy szinte minden szexuálisan aktív férfi és nő életének egy bizonyos pontján elkapja a HPV-t.(iii) A HPV számos rákos megbetegedésért felelős mind férfiak, mind nők körében.(iv) Emellett jelentős számú rákos megbetegedést okoz a hüvelyben, a szeméremtestben és a végbélnyílásban, valamint genitális szemölcsöket is előidézhet.()

A HPV-fertőzés általában magától elmúlik, de ha nem, akkor az élet későbbi szakaszában bizonyos HPV-vel összefüggő rákos megbetegedések formájában jelentkezhet.(iii) Ezek közül csak a méhnyakrák mutatható ki korán egy szűrővizsgálattal.(iii) A HPV által okozott egyéb rákos megbetegedések csak súlyosabb állapotukban fedezhetők fel. A HPV elleni védőoltás megelőzheti a rákot okozó fertőzéseket.(iv)

A kutatásról

Az MSD megbízásából az Ipsos online felmérést végzett 7111 szülő reprezentatív mintája körében Németországban (n=1270), Franciaországban (1334), Olaszországban (1132), Ausztriában (600), Portugáliában (680), Romániában (388), Svédországban (1332) és Szlovéniában (375). Minden résztvevőnek 21 év alatti gyermeke van, aki egyedül vagy közösen dönt gyermeke oltásait illetően, és aki részt tudott venni az online felmérésben. A terepmunka 2022. március 28. és április 7. között zajlott.

Az MSD-ről

Az MSD-nél (amely az Egyesült Államokban és Kanadában Merck & Co., Inc. néven ismert, és központja Rahway, NJ, USA-ba van) a közös célunk egyesít minket: a tudomány innovatív erejét használjuk arra, hogy megmentsünk és jobbá tegyünk életeket világszerte. Több, mint 130 éve fontos gyógyszerek és vakcinák kifejlesztésével adunk reményt az emberiségnek. Arra törekszünk, hogy a világ első számú kutatásközpontú biogyógyszerészeti vállalata legyünk. Mára a kutatás élvonalába tartozunk, hogy olyan innovatív egészségügyi megoldásokat nyújtsunk, amelyek elősegítik az emberek és állatok betegségeinek megelőzését és kezelését. A sokszínű és befogadó globális munkaerőt támogatjuk, és minden nap felelősségteljesen működünk, hogy biztonságos, fenntartható és egészséges jövőt biztosítsunk minden ember és közösség számára. Az MSD több, mint 30 éve van jelen Magyarországon (MSD Pharma Hungary Kft. néven), törekedve arra, hogy innovatív terápiái és védőoltásai a magyar emberek számára is elérhetővé váljanak.

További információért keresd fel a www.msd.hu weboldalt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Már nem a Hanna a legnépszerűbb lánynév, a fiúknál a Dominik kirobbanthatatlan
A lányoknál az Abigélek és a Nazirák, míg a fiúknál az Ábelek és az Eliotok hajráztak nagyon 2023-ról 24-re. Az élmezőnyben csak kisebb cserék történtek.


Mint minden évben, most is megtudhatjuk, hogy mik voltak a legnépszerűbb lány- és fiúnevek az elmúlt esztendőben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Bár hazánkban folyamatosan gondot jelent a megszületett gyerekek alacsony száma, ennek sok hatása nincs a névadási szokásokra, igaz, néhány érdekes trend megfigyelhető.

A lányok esetében változás történt az első helyen: a korábban vezető Hannát beelőzte a 2023-ban még csak harmadik Luca.

Az élmezőny itt a következőképp néz ki:

  1. Luca
  2. Hanna
  3. Zoé
  4. Anna
  5. Emma
  6. Léna.

A lista első 50-jében a legnagyobbat az Nazirák ugrottak előre: a korábbi 76. helyett már a 40. legnépszerűbb név a listán. Az Abigélek is nagyot mentek: ők a 38.-ról a 27. helyre törtek előre.

A további listát itt lehet böngészni:

A fiúknál sokkal nehezebben változnak a trendek. Ott 2023-hoz képest nincs változás a dobogón, de az első 15-ben sincsenek jelentős változások. A 23-ban még negyedik Mátéknak tavaly meg kellett elégedniük a 6. hellyel, a Milánok és a Marcellek is beelőztek. Itt az élmezőny így néz ki:

  1. Dominik
  2. Olivér
  3. Levente
  4. Marcell
  5. Milán
  6. Máté.

Az első 50-ben itt az Ábelek dobbantottak nagyot: 14 helyet előre ugorva a 34.-ről a 20. helyre ugrottak. Nem panaszkodhatnak a Barnabások sem, akik a 25.-ről a 19.-re kerültek. Némi meglepetésre hatalmas, 25 helyes röppályával éppen befértek az első 50.-be az Eliotok. Tavaly Magyarországon 228 kisfiú kapta ezt a nevet.

A fiúnevek további listája:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
Megnéztük, mi történik a textilgyűjtő konténerbe dobott ruhákkal!
Megnéztük, mit jelent a valódi újrahasznosítás: mi történik a ruhákkal, ha nem a kukába, hanem a megfelelő helyre kerülnek. Videón mutatjuk, miért nem mindegy, hová dobod a textilt!


Valószínűleg a te szekrényed mélyén is lapul néhány kinőtt, kifakult, lyukas vagy egyszerűen csak megunt ruhadarab. És ha már tudatos vagy, akkor nem a kukába, hanem egy textilgyűjtő konténerbe dobod ezeket. De vajon mi történik velük ezután? Hova kerül a póló, amit öt éve már csak alváshoz hordtál? Vagy a kabát, amit még mindig sajnálsz, de tudod, hogy már kiszakadt és sosem veszed már fel?

Mi nemcsak feltettük ezeket a kérdéseket, hanem utánajártunk a pontos válaszoknak – testközelből! A székesfehérvári válogatóüzemben, a Textrade Kft.-nél jártunk, ahová a MOHU textilgyűjtő konténereiből származó ruhák kerülnek. A TikTok-videónkban megmutatjuk, mi történik a konténerbe dobott darabokkal – a válogatástól az újrahasznosításig.

VIDEÓ: Nézd meg, hogyan zajlik a válogatás, mi történik a darált anyaggal, és hova kerülnek a legmenőbb vintage ruhák!
@szeretlekmagyarorszag.hu #hirdetés te tudtad, hova kerülnek a ruhagyűjtőből a ruhák???? #mohu #gyűjtőkonténer #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Az első szűrő: ruhaként még használható?

A folyamat azzal kezdődik, hogy megvizsgálják: egyáltalán viselhető-e még az adott darab. Ha igen, akkor kategóriák szerint szétválogatják – nadrág, kabát, gyerekruha, szoknya, blúz, kiegészítők stb. Ezután több körös szortírozás következik, amelyben anyagminőség alapján döntenek a ruhák további sorsáról.

A jobb állapotú darabok európai second hand üzletekben landolnak, a gyengébb minőségűek pedig – lebálázva – afrikai piacokra kerülnek. Van azonban egy különleges szekció is: a „vintage válogató”, ahová a beérkezett ruhák legjobb 1%-a kerül. Ezek a darabok különösen keresettek a menő second hand butikokban, és nem ritkán újra divatot csinálnak abból, amit más már elfeledett.

Mi lesz a teljesen hordhatatlan ruhákból?

Ha a textil már nem hordható – például szakadt, foltos vagy nagyon elhasználódott –, akkor a darálóba kerül. Innen két út vezethet: az egyik az RDF, vagyis az energetikai hasznosítás. Az így ledarált ruhadarabokat erőművekben elégetik, és energiát nyernek belőlük. A másik lehetőség, hogy ipari célokra használják fel őket: például autók hangszigeteléséhez, töltőanyagként vagy tisztítórongyként. Ez már önmagában is sokkal jobb sors, mint a szeméttelep – de ehhez az kell, hogy te jól dönts: ne a kommunális hulladékba dobd a textilt!

Miért fontos ez az egész?

A ruháink előállítása hatalmas környezeti terheléssel jár: rengeteg víz, energia és szennyezés kapcsolódik egy-egy új pólóhoz vagy nadrághoz. Ha ezeket a darabokat elhasználás után egyszerűen elégetjük vagy elásva tároljuk, azzal mindezt az erőforrást elpazaroljuk – ráadásul

sok műszálas textil lebomlás helyett mikroműanyagként szennyezi a földet és a vizeinket.

Hol találsz textilgyűjtő konténert?

A textilgyűjtő konténerek országszerte megtalálhatók. Jelenleg Magyarországon 3000 textilgyűjtő konténer érhető el, és a cél, hogy 2026 végére ez a szám elérje a 6000-et. Tavaly már 1200 új gyűjtőt helyezett ki a MOHU, és a tervek szerint minden 2000 főnél nagyobb településen elérhető lesz ilyen konténer, amennyiben a telepítési feltételek biztosítottak.

Az első ilyen konténerek már megtalálhatók hulladékudvarokban, kiskereskedelmi egységeknél és településeken, de a hálózat folyamatosan bővül. Ha szeretnéd megtudni, hol van a hozzád legközelebbi gyűjtőpont, keresd fel a MOHU térképes keresőjét.

A konténerek telepítésére önkormányzatok és kiskereskedelmi egységek online jelentkezhetnek a MOHU Gyűjtőkonténer igénybejelentő oldalán. Ha egy vállalkozás vagy település szerződést köt, a telepítés ingyenes, és a MOHU alvállalkozója rendszeresen üríti a konténereket.

És mit tehetsz te?

A legegyszerűbb dolog: ha megválsz egy ruhától, ne az otthoni szemetesbe dobd! Vidd el egy MOHU-s textilgyűjtő konténerhez. Ezekből már több mint 2800 van országszerte, és folyamatosan bővül a hálózat. A legközelebbi konténert könnyen megtalálod a MOHU térképes keresőjében. Ezzel egy apró, de nagyon is számító lépést teszel a fenntarthatóság felé. Minden egyes bedobott ruhadarab esélyt kap az újrahasználatra vagy újrahasznosításra – és közben te is teszel valamit a környezetért!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
KVÍZ: Te mennyire vagy tudatos megtakarító?
Infláció feletti hozam - de mivel is? Hogyan érdemes kezelni a megtakarításainkat? Töltsd ki kvízünket, és tudd meg, mennyire vagy tisztában a megtakarítási lehetőségekkel!


Pénzügyi öngondoskodás. Ismerősen hangzik a fogalom? Vagy nem csak a fogalom van meg, de a gyakorlatban is sikerül megvalósítani?

Egy korábbi videónkban ezzel a témával kapcsolatban kérdeztük az utca emberét, és bár kiderült, hogy nagyon különböző az egyes válaszolók tudásszintje, egy dologban mindenki egyetértett: hosszú távú céljaink eléréséhez elengedhetetlen a megtakarítások helyes befektetése, felhasználása.

A váratlan költségekre elkülönített pénz mellett öngondoskodásnak minősül egy konkrét célra félretett összeg is. Az OTP Bank 2024-es Öngondoskodási Indexe szerint pedig már

többen vannak azok, akik hajlandóak lemondani napi kiadásokról, hogy a jövőjükre félre tegyenek (58%), mint azok, akiknél a pénz csak jön és megy.

A Groupama és az OTP Bank tavalyi kutatása alapján ugyan a háztartások 40 százaléka rendelkezik megtakarítással, ám több mint harmaduk még mindig kizárólag csak készpénzben vagy tartja pénzét. A megtakarítással rendelkezők közül sokan állampapírba fektették a pénzüket: idén a 16 - 75 éves lakosság közel negyede számít állampapírból származó kifizetésre.

Tippek tudatos megtakarítóknak

Fabriczki Rita, az OTP Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős területének vezetője kiemelte, hogy már kisebb pénzügyi döntésekkel is tízezreket takaríthatunk meg. Ha pedig a régóta megtakarított, vagy az állampapírokba fektetett, most lejáró megtakarításunkat, illetve az állampapír kamatfizetésekből érkező összegeket szeretnénk okosan felhasználni vagy újra befektetni, akkor elengedhetetlen a tudatos tervezés.

Mielőtt döntést hozunk, érdemes mérlegelni a pénzügyi céljainkat, az elérhető befektetési lehetőségeket, az időtávot és a kockázatokat. Ha kérdésünk merül fel, ne féljünk szakértői segítséget kérni - az OTP Bank szakértői az élethelyzetünkhöz, céljainkhoz igazodva segítenek megtalálni a számunkra legmegfelelőbb megtakarítási megoldást.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül befektetési ajánlásnak, vagy ajánlattételi felhívásnak. Az OTP Bank Nyrt. által forgalmazott értékpapírokkal és befektetési formákkal kapcsolatos konkrét információkról, a költségekről és a lehetséges kockázatokról részletesen tájékozódjon az OTP Bank holnapján (www.otpbank.hu) elérhető hivatalos tájékoztatóból és a kezelési szabályzatból, valamint hirdetményből.

A megtakarításokról szóló egyszerre játékos és edukatív kvízünk segítségével tesztelheted, te mennyire vagy tudatos a témában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Húsvéti bevásárlás: teszteltük, hogy alakulnak az árak, és megnéztük, hogyan kerül a csokinyuszi a boltokba
Húsvét közeledtével kíváncsiak voltunk, hogyan készülnek fel az áruházak az ünnepi rohamra és teszteltük, mennyibe kerül vajon egy húsvéti bevásárlás. Videónkból kiderül, mennyit sikerült spórolni a kasszánál, de kulisszatitkokat is mutatunk: utánajártunk, hogyan kerül a csokinyuszi a Tesco polcaira.


Ahogy közeledik a húsvét, egyre többen indulnak útnak, hogy beszerezzék az ünnepi asztalhoz szükséges finomságokat – a sonkától kezdve a tojásig, a kalácstól a csokoládé nyuszikig. Idén mi is bevásárlókosarat ragadtunk, és ellátogattunk a Tesco budaörsi áruházába, hogy megnézzük, milyen árakkal és kínálattal számolhatnak a vásárlók húsvét előtt.

Vajon idén mennyire kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha a klasszikus húsvéti finomságokkal szeretnénk feltölteni a kosarunkat?

A vásárlás során azonnal szembetűnt, hogy nem mindegy, hogyan válogatunk! A Tesco Clubcarddal ugyanis nemcsak a kosarunkat tölthetjük meg ínycsiklandó termékekkel, de jócskán spórolhatunk is. Egy-egy terméknél akár több száz forintot is, így érdemes beszerezni a digitális kártyát azoknak is, akik eddig nem használták. Az akciók a húsvéti szezonban különösen előnyösek, hiszen az ilyenkor jellemző nagybevásárlások során összeadódik a megtakarítás.

Nagybevásárlás olcsóbban

Szalámi, tészta, kukoricakonzerv, liszt, öblítő, mosogatószer, kutyaeledel. Tipikus bevásárlólista, ráadásul tipikusan 2-3 helyre is elmegyünk, hogy mindezt beszerezzük. A Tescónál viszont mindezt egy helyen, és még olcsóbban megvehetjük, mint tavaly ilyenkor. Az áruházlánc ugyanis áprilistól 260 olyan termék árát is csökkentette a tavalyinál alacsonyabb szintre, ami nagyobb bevásárláskor kerül a kosarakba. Legyen szó akár húsvéti készülődésről, nagytakarításról vagy a hűtőszekrény feltöltéséről, a Tesco Árgarancia programjában és kedvező Clubcard-árain mindent megtalálsz, amire szükséged van.

A húsvéti roham idején a polcok gyorsan ürülnek, a termékek pótlása azonban zökkenőmentesen zajlik – köszönhetően a Tesco hatalmas logisztikai hálózatának. Hogy megtudjuk, hogyan jutnak el időben a húsvéti termékek az áruházakba, ellátogattunk a Tesco logisztikai központjába is. Megnéztük, hogyan működik Szigetszentmiklóson, ahonnan az ünnepi kínálat java is útnak indul.

A húsvéti bevásárlásról és a logisztikai központban tett látogatásról készült videónkat nézd meg itt - a végén pedig az is kiderül, mennyit sikerült spórolnunk:

Belestünk a kulisszák mögé, és Melhardt Norbert raktárvezető vezetésével megnéztük azt az elképesztő,

100 ezer négyzetméteres komplexumot, amely nemcsak méreteiben és technológiai megoldásaiban lenyűgöző, hanem arra is képes, hogy 24 órán belül kiszolgáljon 198 Tesco áruházat országszerte.

Itt láthattuk, hogy milyen összehangolt munkára van szükség ahhoz, hogy az ország több száz üzletébe eljussanak az ünnepi áruk. A raktárakban már hetekkel az ünnep előtt megkezdődik a húsvéti áruk fogadása, rendszerezése, majd szétosztása. A precízen működő logisztikai rendszernek köszönhetően a polcokon mindig friss és megfelelő mennyiségű áru várja a vásárlókat – még az utolsó pillanatban is.

Miért kellett ez az új központ?

A válasz egyszerű: hatékonyság és fenntarthatóság. A korábbi herceghalmi és gyáli raktárakat egy központba vonták össze, hogy kevesebb megtett kilométerrel, kisebb környezeti terheléssel és gyorsabb kiszállítással működjön a Tesco logisztikája. A számok önmagukért beszélnek: az éves szén-dioxid-kibocsátás várhatóan 830 tonnával csökken, és a megújuló energiát több mint 8600 napelem biztosítja.

Mi van a színfalak mögött?

Március óta teljes kapacitással pörög a központ, ahol minden terméktípus külön zónát kapott: a hűtést nem igénylő szárazáru, a zöldség-gyümölcs, a tejtermékek, húsok és halak mind saját részlegben „laknak”, különböző hőmérsékletű csarnokokban.

Külső szemlélőként a legdurvább talán az 1 fokos hűtőcsarnok, ahol zsilipes dokkolórendszer akadályozza meg a hőveszteséget, és ahol egy kamion rakodása pont úgy történik, mint egy svájci óramű működése.

A logisztika teljes mértékben digitális: a termékek útja a beérkezéstől a kiszállításig nyomon követhető, a kollégák pedig PDA-val és vonalkódokkal dolgoznak. A csarnokban 32 ezer raklapnyi, azaz körülbelül 2,5 millió karton termék tárolható, és minden úgy van kialakítva, hogy még a targoncák is menetrendszerűen működjenek.

És hogy néz ki egy nap itt?

Az üzemben közel 900 munkatárs dolgozik folyamatos műszakokban, a pihenőidőben pedig masszázsfotelek, csocsóasztalok és meleg étel is várja őket. A biztonságról több száz kamera, mozgásérzékelő és tűzvédelmi rendszer gondoskodik – egészen elképesztő, milyen komplexitással működik ez az egész.

A telephely saját járműjavítóval, kamionmosóval és üzemanyagtöltő állomással is fel van szerelve. Ráadásul egy elektromos vontató is segíti a munkát, ami újabb lépés a környezetbarát működés felé.

És mi köze mindennek a húsvéthoz?

Nos, a Tesco üzletekbe március végétől már innen érkeznek a húsvéti termékek: több száz tonna sonka, több mint húszféle, magyar forrásból származó tojás (heti akár 2 millió darab!), friss zöldségek, kalács, torma, no meg persze a csokinyuszik és -tojások is itt indulnak útnak, hogy az ünnepi asztalra kerüljenek.

Mi pedig a látogatás során megtapasztaltuk: ez a központ nemcsak logisztikai bravúr, hanem egy aprólékosan megtervezett, jövőbiztos rendszer, ami mögött ott áll a technológia, az ember és a környezettudatos szemlélet – na meg az a csapat, amelynek köszönhetően a húsvéti reggeli (és minden más bevásárlás) tényleg gond nélkül az asztalodra kerülhet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: