Mióta hordanak az emberek jegygyűrűt, és miért pont a bal kezük negyedik ujján?
Társadalom és egyház, kereszténység és közélet, Krisztus és a 21. század. A világ (nem csak) lutheránus szemmel. Kötőszó – rákérdez, következtet, összekapcsol.
A jegygyűrűipar mára több millió dolláros üzletággá fejlődött, azt azonban, hogy pontosan mikor vette kezdetét ez az ősrégi tradíció, nehéz megmondani. Egyesek szerint a legősibb leletek az ókori Egyiptomból származnak, olyan négyezer-nyolcszáz évvel ezelőttről. Kezdetben sásból és nádból fontak gyűrűket és egyéb dekoratív kiegészítőket, melyeket akkoriban a nők hordtak.
A kör azzal, hogy se eleje, se vége, az egyiptomiak mellett más ősi kultúrák számára is az örökkévalóságot jelképezte.
Ez a szimbolika közismert, azonban kevesen tudják, hogy a gyűrű közepe is sajátos jelentéssel bírt. Több volt puszta űrnél: egyfajta kapuként, ajtóként szolgált az ismert és ismeretlen jövőbe. Egy nőnek gyűrűt adni egyaránt jelképezte a végtelen és a halhatatlan szerelmet.

Ezeknek a gyűrűknek az alapanyaga azonban nem volt valami tartós, így hamar felváltották őket bőrből, csontból és elefántagyarból készült társaik. Minél drágább volt az alapanyag, annál nagyobb szerelemről tett tanúságot a gyűrű a kiválasztott felé. Értéke ugyanakkor az ajándékozó gazdagságáról is árulkodott.
A rómaiak szintén átvették ezt a hagyományt, egy sajátos csavarral.
Ahelyett, hogy a szerelem szimbólumaként ajándékozták volna a gyűrűt, a tulajdonjog jelképeként ítélték oda a szerencsés hölgyeknek.
A római férfiak a gyűrű ajándékozásával a kiszemelt hölgy birtoklása iránti igényüket nyújtották be. A római eljegyzési gyűrűk később vasból készültek és Anulus Pronubusnak, azaz menyasszonyi gyűrűnek hívták őket. Ezek a gyűrűk az erőt és az állandóságot jelképezték. Egyesek szerint a rómaiak voltak az elsők, akik gravírozták is gyűrűiket.

A keresztények körülbelül Kr. u. 860-ban használták először a gyűrűt a házassági szertartások alkalmával. Akkoriban a jegygyűrűk egyáltalán nem hasonlítottak ma ismert, minimalista változataikhoz. Általában gazdagon díszítették őket gravírozott galambokkal, lantokkal vagy a jellegzetes, két összekulcsolt kézzel. Később az egyház elutasította ezeket a „pogány” gyűrűket, így
a 13. század környékén a jegy- és kísérőgyűrűk megjelenése leegyszerűsödött, és sokkal spirituálisabb kinézetet kapott,
melyet egy korabeli püspök „az egyesült szívek szimbólumának” nevezett.

Egy másik teória a bal kézen hordott gyűrűről a keresztény szertartásokhoz köthető. A korai keresztény házassági rituálékon a gyűrűt a harmadik ujjon hordták. A szertartás alatt a pap „Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében” mondat kíséretében levette a gyűrűt, megérintette vele a hüvelyk-, a mutató- és a középső ujjat, majd amikor elhangzott az ámen, ráhelyezte a gyűrűsujjra, és ezzel a házasság hivatalosan is megköttetett.
Egy modern teória a praktikusságot tartja szem előtt: a puha fémek (a jegygyűrűk általában aranyból készülnek) ugyanis kevesebb sérülésnek vannak kitéve a bal kézen, mivel az emberek többsége jobbkezes. Ebben az esetben egy jobbkezes embernek valószínűleg a bal kisujja után a bal gyűrűsujja a második legkevésbé használt ujja. Mivel a kisujjra sokkal kisebb gyűrű fér, a nagyobb dekorálható felület miatt a gyűrűsujjon véglegesítették az eljegyzési gyűrű viseletének helyét.